The University Extension at the Cuban University of Design

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

The University Extension at the Cuban University of Design

María E. Azcuy
Antonio J. Berazaín

Abstract

There is a very clear consensus considering that the modern University mission is about to preserve, develop and to promote, throw their substantives process in a very stretch relationship with society, and human culture. This earlier description remakes the importance of university extension, which integrates research and docent process; determine the three substantives process in Higher Education.
In the Higher Institute of Design (ISDi), Cuban Design University, exists a very strong traditions of activities out/off of the docent process, determinate in a very remarkable social impact. This one can be concrete in three dimensions: curricular, extracurricular, and the society relation. The currently article shows a panoramic with samples of each of these dimensions, of the development of university extension in our institute.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Azcuy, M. E., & Berazaín, A. J. (2000). The University Extension at the Cuban University of Design. A3manos, 1(1), 87–101. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/22
Curriculum synthesis

María E. Azcuy, Instituto Superior de Diseño de la UH

Profesora asistente. Licenciada en Educación en la Especialidad de Español y Literatura por la Universidad Pedagógica Enrique José Varona (1981). Máster en Ciencias de la Educación por el ISPETP Héctor Pineda (2009). En el ISDi: Profesora de Cultura Cubana, directora de Extensión Universitaria, de la Cátedra Martiana y del proyecto En todas partes Soy. Posee diversas publicaciones y ponencias en eventos nacionales e internacionales.

Antonio J. Berazaín, Instituto Superior de Diseño de la UH

Profesor auxiliar. Licenciado en Física por la Universidad de La Habana (1973). Máster en Ciencias Pedagógicas por la Universidad Pedagógica Enrique José Varona. Vicerrector de Formación del ISDi. Profesor de Física en la Educación Superior por 40 años. Posee publicaciones en diferentes revistas y ponencias en eventos nacionales e internacionales. Por 12 años respondable de la Extensión Universitaria en el ISDi.

References

• Fernández, María del Carmen. La relación educación-cultura como una necesidad del desarrollo social contemporáneo. CD ROM Maestría en Ciencias de la Educación, IPLAC, La Habana, 2006.

• Fiallo, Jorge. La interdisciplinariedad en la escuela: un reto para la calidad de la educación. CD ROM Maestría en Ciencias de la Educación, IPLAC, La Habana, 2006.

• García M. y otros. Modelo teórico para la identidad cultural. Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Cubana Juan Marinello, La Habana, 1996.

• González Gil Ramón y otros: Promoción y Extensión Universitaria. Una reflexión. www.sapiens.com, 2003.

• Pérez L. La extensión universitaria: función que cualifica la pertinencia social de la universidad. Memorias de la Tercera Convención Internacional de Educación Superior, La Habana, 2002.

• Peguero Y. Una estrategia de gestión de la Extensión Universitaria para las micro universidades de la SUM Julio

A. Mella del ISPETP.Tesis de Maestría, La Habana, 2009.