The emotional design in the training process of the cuban industrial designer.

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The emotional design in the training process of the cuban industrial designer.

Mayara Espinosa
Antonio J. Berazaín

Abstract

In the search for design solutions that adjust more and more to the demands and needs of users, there have emerged trends oriented towards the development of products that are not only functional and useful, but also that make a difference when producing pleasurable sensations and experiences in the user. Such approach considers both cognitive and emotional aspects and is called emotional design. It has its own methodologies for product designing and is characterized by a deep analysis of the user, considering their experience and the affective bond that is created from the interaction with the product.


As part of the process of continuous transformation of curricula, many universities and institutes linked to design and architecture include emotional design in the process of training their students and professionals. In the case of Cuba, an analysis of the curriculum E of the industrial design career of the Higher Institute of Design (ISDi), shows that the knowledge that makes up the emotional design has not been incorporated in the syllabus yet in a structured and conscious way. Hence, the objective of this work is to make a general analysis about emotional design to identify the content that needs to be used to shape an optional subject that allows teachers to create a culture around this approach and for it to become an inherent part of the designing process.


 

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How to Cite
Espinosa, M., & Berazaín, A. J. (2020). The emotional design in the training process of the cuban industrial designer. A3manos, 7(12), 40–45. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/179
Curriculum synthesis

Mayara Espinosa, Instituto Superior de Diseño de la UH

Graduada de Diseño Industrial por el Instituto Superior de Diseño (ISDi) en 2015. Es miembro de la Asociación de Comunicadores Sociales. Posee un diplomado en “Gestión de pequeños negocios. Las MIPYMES en Cuba”, por el Centro La Salle de La Habana en 2013. Además, un diplomado en Relaciones Internacionales por el Centro de Superación del Comercio Exterior y la Inversión Extranjera en 2016. Su trabajo profesional se ha inclinado hacia la especialidad de diseño de comunicación visual (diseño de identidad visual, soportes promocionales y gráfica para centros comerciales) y también al diseño de interiores.

Antonio J. Berazaín, Instituto Superior de Diseño de la UH

Profesor auxiliar. Licenciado en Física por la Universidad de La Habana (1973). Máster en Ciencias Pedagógicas por la Universidad Pedagógica Enrique José Varona. Vicerrector de Formación del ISDi. Profesor de Física en la Educación Superior por 40 años. Posee publicaciones en diferentes revistas y ponencias en eventos nacionales e internacionales. Por 12 años respondable de la Extensión Universitaria en el ISDi.

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