Strategy for the training of doctors in Design. Your first results in the ISDi.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
Since 2013, the Higher Institute of Design (ISDi) is engaged in a process aimed at achieving the training of doctors in design, as an area of scientific knowledge. Having as background the PEFCI program developed by the University of Informatics Sciences (UCI) and PROFORDI, a program for the training of research teachers in the ISDi, deployed during two years 2014-2015. As of January 2016 the improvement was carried out of the strategy for the training of doctors. In the present work, the first results obtained are revealed, those that are still incipient, are of transcendental importance from the juridical and strategic point of view, when planning, organizing and deploying the aforementioned process, in its projection towards the future.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original. NOTE: This point applies to numbers 1 to 20 of the magazine with the previous CC-BY-NC-SA 4.0 license. Does not apply to the new CC BY-NC 4.0 license from Volume 11, Number. 21 (2024).
References
er Encuentro Latinoamericano de Diseño "Diseño en Palermo". (2007). Comunicaciones Académicas. Agos- to 2006, Buenos Aires, Argentina. Año I, Vol. 2, Marzo 2007, Buenos Aires, Argentina (pág. 257). Buenos Aires: Comu- nicaciones Académicas.
Buchanan, R. (2001). Design Research and the new lear- ning. Design Issues, Volume 17, No. 4, 3-4.).
Castro P, O. y López Miari, C. (2003) Hacia la Pedago- gía de la Cooperación. S.A. Editories. Quito. Ecuador.
Castro, P.O. (2011) Enseñar y aprender a través de la investigación. Seminario de Andragogía. Ciclo Espa- ña-Cuba. UCE. Quito.
Castro, P.O. (2003) Manual de Metodología de la In- vestigación. UTN. Ibarra. Ecuador.
Deming, W. (1986). Out of the Crisis. MIT PREES. New York.
Fatima, S. ( 2010). Investigación en diseño. Actas de Dise- ño. Año IV,Vol. 8, Marzo, Buenos Aires, Argentina. 264 páginas.
Fragoso.(2011), V. G. (2011). Investigación sobre diseño. México: Universidad Anáhuac México Norte .
Hernández Sampieri,Roberto, Fernández C., C. y Baptista L.Pilar. 5ta. Edición (2010). Metodología de
la Investigación. México D.F.: McGRAW-HILL INTE- RAMERICANA.
Hickey, D. En The Believer-Interview with Dave, Hickey. http://www.believermag.com/issues/ 200711/?read=interview_hickey
Martí Pérez, J. (1962). Maestros ambulantes. Obras comple- tas. Tomo VIII. Editorial Nacional de Cuba. La Habana.
Peña Martínez, S. L. (16 de mayo de 2014). Diseño: El objeto de la profesión. 16. (D. O. Pimienta, Entrevis- tador) La Habana: ISDI.
Peña Martínez, S.L. y Pérez Pérez, M. (2014) La Uto- pía del diseño. El Diseño en Cuba. Historia y Reali- dad. Barbacena. Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais. EduEMG.
Sánchez Ruiz, G. G. (s.f.). Algunos problemas de la enseñanza de la investigación en diseño.
Sánchez Ruiz, G. (2005). Algunos problemas en la formación de investigadores y en el ejercicio de la in- vestigación. Quivera vol. 7, núm. 1, enero-junio, 358-378.
Sánchez Ruiz, G. (2008). Algunos problemas de la ense- ñanza de la investigación en diseño. México: Trillas. SA.