The Kendall statistician and his application. A practical example.

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The Kendall statistician and his application. A practical example.

Noelia Barrueta
Sergio L. Peña
Ernesto Fernández

Abstract

Given the need to increase the use of scientific methods during the design process, it has been proposed to explain through an example of the practice of this discipline, the use of the Kendall statistician for decision-making, an element in which designers constantly they are immersed during their professional performance and why not during their time at the academy. This process goes through the planning and carrying out of various activities that will vary according to the design commission and organized by phases and stages according to different authors. Design ceased to be an intuitive and casual discipline, becoming a scientific discipline and therefore all the authors of the teaching process must be involved in understanding it and materializing it in their performance with students. From the moment that the designer faces different problems to give him an "optimal" solution, he is already obliged to use methods that lead him safely to that solution, because it should not be the product of chance, but must be based on methods that allow you to save resources, obtain better product performance, achieve recyclable materials that are not harmful to the environment. All this requires having mathematical tools and the consultation of those who consider themselves experts in the field of knowing what is being dealt with, starting from the search for information and compilation of the most interesting, to the selection of the optimal solution. To reach these conclusions, the designer should not start from his personal criteria, and even more so if his experience is not entirely broad, for this he must resort to proven statistical methods, which will surely make him take the right path regarding a selection. alternative previously agreed upon. Due to the aforementioned, the objective of this work consists of: Familiarizing designers with the use of a statistician that helps to obtain consensus among experts on a certain question, to apply it to their design projects when required.

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How to Cite
Barrueta, N., Peña, S. L., & Fernández, E. (2022). The Kendall statistician and his application. A practical example. A3manos, 9(16), 17–22. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/284
Curriculum synthesis

Noelia Barrueta, Instituto Superior de Diseño de la UH

Graduada en el Instituto Superior de Ingeniería V. I. Lenin de Kasajastán en 1987 en la especialidad de Ingeniería mecánica y tecnología. Trabajó en la Empresa Militar Industrial Francisco Cruz Bourzac en el Dpto de Desarrollo. Laboró en la Escuela Interarmas de las FAR General Antonio Maceo, ?Orden Antonio Maceo?, como profesora de la Cátedra de mecánica. Realizó estudios de doctorado en la Universidad de la Habana, defendiendo la tesis en el 2007, y obteniendo la categoría principal de profesora titular. Ha dirigido tesis de doctorado en ciencias técnicas. Es miembro permanente del Tribunal de ciencias técnicas de las FAR y pertenece a las Comisión nacional de grado científico de las FAR. Ha publicado varios artículos científicos y ha elaborado literatura que hoy se utiliza como bibliografía en los cursos de formación de Ingenieros mecánicos en las FAR. En estos momentos trabaja en el ISDI y se desempeña como jefa del Dpto de Diseño Industrial.

Sergio L. Peña, Instituto Superior de Diseño de la UH

Graduado con título de oro en 1989 en el Instituto Superior de Diseño (ISDi) de la Habana Cuba. Master en Gestión e Innovación de Diseño y Desarrollo de nuevos productos en 2008. Doctor en Diseño, la rama de Ciencias Técnicas en 2019. Desde 1989 ha sido docente en diferentes asignaturas de Diseño en el ISDi. Profesor de cursos, talleres y seminarios internacionales de Diseño en diferentes instituciones, universidades y empresas en Cuba y otros países. Jefe de la Carrera de Diseño Industrial del ISDi desde 1995 al 2001. Vicerrector Primero del ISDi del 2001 al 2011. Rector del ISDi del 2011 al 2016. Actualmente es Director general del ISDi de la Universidad de la Habana. Miembro y presidente del jurado en diversos Eventos, Ferias y Concursos de Diseño, nacionales e internacionales. Ha desarrollado proyectos de Diseño de productos, interiores e imagen integral para importantes empresas y organizaciones. Ostenta tres Premios Anuales de Diseño de la Oficina Nacional de Diseño en Cuba y en 2019 fue reconocido, por su desempeño y aporte a la profesión con el Premio Nacional de Diseño de la República de Cuba.

Ernesto Fernández, Instituto Superior de Diseño de la UH

Master en Formación Cultural (2009) y Doctor en Ciencias Pedagógicas (2016); Profesor Titular del instituto Superior de Diseño. Actualmente se desempeña como profesor principal, de las Asignaturas de Semiótica de la Comunicación y Grafica Política, dirige el proyecto de Investigación para el perfeccionamiento de la enseñanza del diseño y es el Vicedecano Docente del ISDi.

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