The Principal Teacher of the year: Fundamental link in the Educational Teaching Process

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

The Principal Teacher of the year: Fundamental link in the Educational Teaching Process

Manuel Fernández

Abstract

The objective of the work is to present an aid material to teachers and, especially, to the main teachers of the year that contributes to strengthening the work of the academic year groups during the development of the Educational Teaching Process (PDE in spanish) in our teaching institutions of Upper level.
The work brings together a series of ideas taken from the experience of several fellow teachers who have held this position for several years of their professional lives. It does not mean recipes or absolute truths, much less is it intended to replace what is regulated or established. We simply intend to reveal some little-known elements about the functions and working methods of the main teacher of the year that, if applied correctly, would help the work cohesion of the group of teachers of the academic year with greater attention to the students and thus influence the quality development of the Educational Teaching Process (PDE) and the proper functioning of our university institutions.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Fernández, M. (2022). The Principal Teacher of the year: Fundamental link in the Educational Teaching Process. A3manos, 9(16), 81–86. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/276
Curriculum synthesis

Manuel Fernández, Instituto Superior de Diseño de la UH

Licenciado en Ciencias Sociales (1987). Master en Ciencias Pedagógicas Militares (1999). Doctor en Ciencias Pedagógicas (2007). Posee la Categoría Docente Principal de Profesor Titular. Es profesor de Historia y Filosofía y Sociedad en el Departamento de Marxismo-Leninismo del Instituto Superior de Diseño (ISDI). Ha realizado investigaciones sobre personalidad, motivación profesional y desarrollo de valores, así como vinculado a diferentes proyectos de investigación. Ha participado en numerosos eventos científicos internacionales y nacionales en los que ha presentado ponencias que han obtenido reconocimientos. Ha publicado libros y artículos sobre temáticas vinculadas a la Motivación Profesional, Personalidad, Pedagogía, Historia, Personalidades, entre otros. Es miembro de la Asociación de Pedagogos, de la Asociación de Historiadores de Cuba y de la Sociedad Cultural José Martí.

References

Báxter, E. (1989). La formación de valores. Una tarea pedagógica, Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de la Habana.

Colectivo de Autores. (1988). De quién es la responsabilidad, la escuela o la familia. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de la Habana.

MES. (2014). Perfeccionamiento del sistema de gestión del proceso de formación integral de los estudiantes universitarios en el eslabón de base. (Segunda parte). Editorial Universitaria Félix Varela.

Fernández, M. (2008). El jefe del colectivo de profesores. Academia Naval ¨Granma.¨

Silvestre, O, Martínez, M. (1998). ¿Sabe usted orientar el uso de las notas de clase y de la literatura docente? Algunos consejos para estudiar mejor. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de la Habana.