Professional Competences for the Industrial Designer in Juarez for 2030. Relational analyzes from a perspective.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Professional Competences for the Industrial Designer in Juarez for 2030. Relational analyzes from a perspective.

Marlen Castellanos
Claudia Almaraz

Abstract

University formation, is the last level before the professional exercise of a human being, this is why its conception is constantly studied. The tendency to establish training curricula based on Professional Competencies has been positive, given that their results are directly related to the professional practice of graduates.


The Autonomous University of Ciudad Juárez, has now even taking its first steps in the curricular conception on the basis of Professional Competences and the intention of generating such a proposal, must be accompanied by a thorough analysis of the elements: social, theoretical, political and even economical. This article aims to summarize briefly, the most important aspects that characterize the study analysis for the proposal of Professional Skills for the Industrial Designer at the UACJ Vision 2030.


 

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Castellanos, M., & Almaraz, C. (2020). Professional Competences for the Industrial Designer in Juarez for 2030. Relational analyzes from a perspective. A3manos, 7(12), 46–53. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/180
Curriculum synthesis

Marlen Castellanos, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Graduada del Instituto Superior de Diseño de Cuba (2010) con Título de Oro. Profesora Principal de Diseño Industrial, Diseño Básico, Asignaturas Optativas y Herramientas Digitales desde 2010 hasta 2019. Coordinadora del 3er y 4to año de la carrera de Diseño Industrial. Participación como autora en Congreso Internacional de La Habana “FORMA” ( 2009, 2011, 2013, 2015, 2017, 2019). Congreso Internacional de la ALADI(201 0), FIHAV, FIART y las Bienales Iberoamericanas de Diseño. Participación como organizadora y profesora en talleres conjuntos con universidades como: Wuppertall y Hoschsule Wismar, de Alemania y el Pratt Institute de New York. Conductora del Programa: D'Diseño de la Televisión Cubana entre 2015 y 2019. Máster en Gestión e Innovación de Diseño en Cuba.  Participación en el XV Congreso Internacional sobre Principios y Prácticas del Diseño. Obtención de Mención Honorífica en el Premio Nacional de Diseño: Diseña México 2020.

Claudia Almaraz, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Diseñadora Industrial. Maestra en Ciencias del Hábitat. Profesor de tiempo completo en el Instituto de Arquitectura, Diseño y Arte, en la Licenciatura de Diseño Industrial y Maestría de Diseño y Desarrollo de Productos deen la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, UACJ-IADA. Ciudad Juárez, Chihuahua, México.

References

Autores, C. d. (2019, Enero). Plan Institucional de Desarrollo (PIDE 2018-2024). Ciudad Juárez, Chihuahua, México.

Chávez, N. (1988). Imagen Corporativa. Barcelona: Gustavo Gili S.A. de C.V.

Chomsky, N. (1965). Aspectos de la teoría de la sintaxis. Barcelona: Gedisa.

El secretario general de la OEI lanza el proyecto Universidad Iberoamérica 2030. (2020, Febrero 10). Organización de Estados Iberoamericanos (OEI). Secretaría General OEI.

Forgas Brioso, J. (1995). La sistematización de las habilidades profesionales en la especialidad de Técnico Medio en Tecnología de Maquinado y Corte de Metales. La Habana.

González, J., Wagenaar, R., & Beneitone, P. (2004, Mayo- Agosto). Tuning-América Latina: un proyecto de las universidades. Revista Ibero-Americana de Educación.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. d. (2014). Metodología de la Investigación. Sexta edición. México DF.: Mc. Graw Hill Education.

Macías Martín, L. E., Bribiescas Silva, F. A., Lee Kim, H. S., Barojas Weber, J., & Ramírez Martínez, R. (2014). Las competencias del diseñador industrial en la industria médica. CulCyt, 32-51.

Macías Martin, Luis Enrique; Bribiescas Silva, Francisco Arturo. (2012). Las competencias del diseñador industrial en el ámbito manufacturero en Ciudad Juárez. (I. d. Administración, Ed.) Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, vol. 21, núm. 41,.

Mertens, L. (1996). Competencia laboral: sistemas, surgimientos y modelos. Montevideo: CINTERFOR/OIT.

Mitrani, A., Suárez de Puga, I., & Dalziel, M. M. (1992). Las Competencias: clave para una gestón integrada de los recursos humanos. España: Ediciones Deusto.

Padilla Delgado, H. A., Olivas Andrade, C. A., & Alvarado Salas, L. (2013). Lo que Ciudad Juárez y sus habitants necesitan. Ciudad Juárez: UACJ. ICSA.

Rial Sánchez, A. (2007). Diseño curricular por competencias: el reto de la evaluación. Girona: Universitat de Girona.

Sancho, V. (2020, Enero 16). El Universal. Retrieved from eluniversal.com.mx: https://www.eluniversal.com.mx/mundo/t-mec-senado-de-eu-ratifica-tratado-de-libre-comercio-con-mexico-y-canada

Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, Instituto de Arquitectura y Diseño Industrial. (2019, Noviembre 1). UACJ. Retrieved from Licenciatura en Diseño Industrial: http://www.uacj.mx/oferta/IADA_LDI.html