Reflection about capitalist propaganda and its disfiguration of Ernesto Che Guevara ́s image.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
After Ernesto Guevara de la Serna's death, the hegemonic groups tried to destroy his image and legacy at the beginning; but trying to reassess his strategies, they adopted a lucrative objective, recycling line through advertisement and propaganda, which is even present today; and thus Che is deprived of the ethical motivations contained in his revolutionary political option.
So, taking into account these facts, this article is addressed to assessing the historical evolution of the strategies elaborated by the power capitalist groups in relation to Ernesto Guevara de la Serna's image and legacy.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original. NOTE: This point applies to numbers 1 to 20 of the magazine with the previous CC-BY-NC-SA 4.0 license. Does not apply to the new CC BY-NC 4.0 license from Volume 11, Number. 21 (2024).
References
Azcuy Rodríguez, María Eugenia; López Hernández Flor de Lis. (2007). [CD multimedia] Venturas y desventuras a partir de la imagen más universal del Che. Ediciones FORMA. Instituto Superior de Diseño. La Habana. ISBN 959–7182–01–7.
Chomsky, Noam. “Armas silenciosas para guerra tranquilas. Diez estrategias de manipulación a través de los medios”. En: Revista Nuevo Cine Latinoamericano. a. Invierno 2010 n. 11. La Habana. P. 73 – 75.
Fernández Pérez, Andrés. (2010). [CD multimedia]. Las Relaciones Políticas Internacionales. Su impacto en el di- seño de comunicación visual. Ponencia presentada al XIII Taller Internacional Nueva Ciencia Política. Universidad de La Habana. Noviembre. 15p.
Guevara, Aleida. “Llenar de contenido la imagen del Che es una tarea titánica”. Boletín Especial CUBARTE. a. 10. n. 71. La Habana. 24 de agosto de 2012.
http://www.lanacion.com.ar/1440298-mercedes-benz-utilizo-al-che-guevara-para-una-campana-y-desato-la-polemica. (Consulta 17 Feb. 2012)
Hernández Caba, Felipe. (2008). Comunicar es negociar. En: 24x365. Diseño gráfico para la comunicación pública. Gobierno de España. Circulo de Bellas Artes. Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación. Agencia Española de Cooperación Internacional pa- ra el desarrollo. Ministerio de Ciencia e innovación. Sociedad Estatal para el desarrollo del diseño y la innovación. s/p
Korol, Claudia. “El Che en nuestras batallas actuales”. En: Contexto Latinoamericano. Revista de análisis político. n. 5. La Habana. Octubre de 2007. P. 201 – 214.
Martínez Heredia, Fernando. “El pensamiento del Che y los desafíos de hoy”. En: Contexto Latinoamericano. Revista de análisis político. n. 6. La Habana. Octubre - diciembre de 2007. P. 125 – 137.
Mattelat, Armand. “La gestión de la sociedad de masas, lecciones de la guerra total. La guerra fría y la religión de la seguridad nacional. La <> o la reapropiación de la doctrina de la seguridad nacional”. En: Revista Nuevo Cine Latinoamericano. n. 11. La Habana. Invierno 2010. P. 42 – 72.
Muñiz Egea, Mirta. (2012). Mi profesión a debate. Propaganda. Ediciones FORMA. 273p.
Paz, Ida. (1977). Medios masivos, ideología y propaganda imperialista. En: Cuadernos de la Revista Unión. UNEAC. La Habana. 130p.
Pérez Guillén, Daily. “Che: experiencias comunicativas en torno a su vida y obra". En: Contexto Latino- americano. Revista de análisis político. n. 5. La Habana. Octubre de 2007. P. 253 – 261.
Rodríguez Aguilar, José Luis. (2011) Diseño, Diseñar, Diseñado. Teorías, estrategias y procedimientos básicos. La Habana. Editorial Letras Cubanas. P. 11 y 30.
Sánchez Otero, Germán. (2007). Che, sin enigmas: la revolución social. En: Contexto Latinoamericano. Re- vista de análisis político. n. 5. La Habana. Octubre de 2007. P. 164 - 182.
. (2007). Che, sin enigmas: las biografías. En: Contexto Latinoamericano. Revista de análisis político. n. 4. La Habana. julio – septiembre de 2007. P. 123 – 142.
www.biografiasyvida.com/biografia/l/lippmann.htm (Consulta 17 Feb. 2012)
www.biografiasyvida.com/biografia/l/ewen.htm (Consulta 17 Feb. 2012)
www.biografiasyvida.com/biografia/l/laswell.htm (Consu ta 17 Feb. 2012)
www.biografiasyvida.com/biografia/l/truman.htm (Consulta 17 Feb. 2012)
www.biografiasyvida.com/biografia/l/chomsky.htm (Consulta 17 Feb. 2012)