Tutors preparation program for doctoral thesis in design.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Tutors preparation program for doctoral thesis in design.

Dr.C. Orestes Dámaso
José L. Betancourt

Abstract

The training of high-level specialists, through postgraduate education, through a system of scientific degrees for university graduates is an urgent need in Higher Education institutions.
Currently the ISDI, as an institution attached to the Havana University, has the facilities of the institutions authorized to train doctors and participates in the Commission of Scientific Degrees for Technical Sciences of the Havana University.
The training of doctors in Design is in its initial phase, it is a process under construction, which is developed through a well-structured strategy, which takes into account among its peculiarities the fact that it has no antecedents in Cuba. For this reason, there is not a critical mass of PhDs in Design, who can develop a training program and carry out the corresponding tutorials.
To respond to this problem and as part of the aforementioned strategy, a training program has been developed for potential tutors, based on the diversity of their specialties, with the objective of contributing to the preparation of doctors of various specialties, to facilitate, advise or tutor doctoral thesis on Design issues.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Dr.C. Orestes Dámaso, & Betancourt , J. L. (2021). Tutors preparation program for doctoral thesis in design. A3manos, 8(15), 91–95. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/100
Curriculum synthesis

Dr.C. Orestes Dámaso, Instituto Superior de Diseño de la UH

Doctor en Ciencias Pedagogicas,1996. Graduado del Instituto Superior Pedagógico, Universidad de la Habana, 1980. Profesor Titular del ISDi. Profesor de Programas de Maestría en Universidades Pedagógicas cubanas, así como Profesor invitado en: Escuela Politécnica Nacional, Quito, Ecuador, 1995, 1997-2003; Veracruz, México, 1994, 1997; Universidad Tecnológica Equinoccial, Quito, Ecuador 1995; Universidad Central del Ecuador, 2011; Universidad de Guadalajara, Mexico,2012. Es además Profesor Adjunto del ISPEJV, de La Universidad de la Habana y del INSTEC. Fue miembro de la Comisión Científica del Consejo de Ciencias Sociales, Cuba (2004- 2013) y en la actualidad lo es de la WACRA (World Association for Case Method Research & Application); de la SEAP, Cuba; del Consejo Científico del ISDI, del Tribunal de Categorías Docentes Superiores, así como Asesor Técnico Docente en la Vicerrectoría de Investigación y Postgrados del Instituto Superior de Diseño. Es autor o coautor de libros, programas docentes de pregrado y postgrado, así como de artículos científicos sobre temas de educación. Ha recibido altas distinciones del Consejo de Estado y del Ministerio de Educación de la República de Cuba, por su contribución a la educación nacional e internacional.

José L. Betancourt , Instituto Superior de Diseño de la UH

Doctor en Diseño por la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco México D.F. 2001. Graduado de Ingeniero Mecánico. ISPJAE, Cuba, 1986. Vicerrector del Instituto Superior de Diseño. Profesor Titular: ISDi – 2010. Profesor invitado en División de Ciencias y Artes para el Diseño UAM-Azcapotzalco, 1995-1997. Profesor invitado en Centro Universitario de Arte, Arquitectura y Diseño de la Universidad de Guadalajara, 2004. Profesor de la Especialización: "Diseño y Manufactura Asistida por Computadora", de la División de Ciencia y Arte para el Diseño de la Universidad Autónoma Metropolitana – Azcapotzalco, México D.F. 1995 – 1997. Ha impartido varios diplomados en: ISDi (2004) y UAM-Azcapotzalco, México D.F. (1997). Ha impartido módulos en las maestrías del ISDi (2005), y en el Centro de Arte, Arquitectura y Diseño de la Universidad de Guadalajara, Jalisco, México, 2003 y 2008 – 2014. Funge como Vicepresidente del Consejo Científico del ISDI, Presidente del Comité Científico del Congreso Internacional de Diseño de La Habana FORMA, Presidente del Tribunal de Categorías Docentes Superiores y Presidente del Tribunal de Problemas Sociales de la Ciencia y la Tecnología también del ISDi.

References

Betancourt, J., & Castro, O. (2018). Informe de Balance Anual DIP. La Habana: ISDI.

Castro, O., Betancourt, J., & Peón, F. (2017). Estrategia para la formación de doctores en Diseño. Sus primeros resultados en el ISDi. . A3Manos .No.7, 23-32.

Castro, O., Betancourt, J., & Peón, F. (8- 12 de Febrero de 2018). Estrategia de formación doctoral. Sus primeros resultados. Evento Internacional Universidad 2018. La Habana, Cuba: MES.

M.E.S. (2004). Resolución Ministerial No.132/2004. Resolución MES. La Habana, Cuba.

Peña, S. (27 de Marzo de 2019). Modelo para la caracterización de la profesión de diseño en el contexto social y productivo de Cuba. . Tesis doctoral. La Habana, Cuba: UH.

Rodríguez – Mena, López, C.L., Corral, R y otros. (2015). La comunidad de aprendizaje “Madiba”. Memorias de un viaje. La Habana.: Ediciones Acuario.

Romillo, A., Estrada, V., Febes, J. y Polaino C. (2013). PEFCI. Calidad y efectividad en la formación de doctores en informática. Memorias de la XV Convención Internacional Informática. La Habana, Cuba.

Romillo, A., Estrada, V., Febles, J. y Polaino C. (2016). Dinamizador de doctorados. La Habana. Cuba. En Universidad 2016. La Habana, Cuba.