The fundamental roles of the political cartel in Cuba between 1959 and 1961. (First part).
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
In the 21st century, theoretical analysis recognizes the role of information and communication technologies in the various societary dynamics, which requires the review of the roles of other mass media no sufficient social studies especially in periods with conflictive and deep societary dynamics were done, among them the political poster.
In Political Science, general analysis has been carried out on the political poster, but not on the fundamental roles that the Cuba poster fulfilled, during different historical periods.
The article was directed to determine the fundamentals roles that the political poster in Cuba between 1959 and 1961.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original. NOTE: This point applies to numbers 1 to 20 of the magazine with the previous CC-BY-NC-SA 4.0 license. Does not apply to the new CC BY-NC 4.0 license from Volume 11, Number. 21 (2024).
References
Bermúdez, Jorge R. (2000). La imagen constante. El Cartel Cubano del siglo XX. La Habana. Editorial Letras Cubanas. 241p.
Beltrán, Félix. (2015). Diseño gráfico, su sentido común, su sentido social. Conferencia magistral. En Forma. VIII Congreso Internacional de Diseño de La Habana. Diseño con sentido. La Habana. Ediciones Forma. ISBN: 978 – 959 – 718 – 21 – 46
Caballero García, Danayris. (2011). Ernesto Guevara y la socialización de la cultura política emancipadora de la cual debe ser portador el hombre nuevo. Tesis en opción al título académico de Máster en Ciencia Política. Universidad de La Habana. Julio. 140p.
Chávez Chávez, Esteban. (1982). Manual para la elaboración de carteles. Instituto Latinoamericano de la Comunicación Educativa (ILCE). México, DF. 54p.
Correa Cifuentes, Oscar Humberto. (2008). Acuñación y definición del término: Diseño propagandístico, a partir del estudio e interpretación d carteles y material gráfico que se realizó como respuesta en contra de la guerra de Irak y Afganistán del año dos mil tres. Tesis en opción al título de Máster en Diseño. Universidad de Palermo. Palermo. Febrero. 154p.
Eskibel, Daniel. (2008). Carteles electorales efectivos. Psicociudad. Psicología política, marketing político y campañas electorales. Recuperado el 7 de septiembre de 2008 de www.psicociudad.com/2008/08/carteles-electorales-efectivos.html - 39k -
Fernández Pérez, Andrés. (2019). Apuntes sobre los roles del cartel político como agente de socialización política en Cuba entre 1959 y 1961. Ponencia. En III simposio internacional La Revolución Cubana. Génesis y desarrollo histórico”. Instituto de Historia de Cuba.
Fung Riverón, Thalía M. (2015). La Ciencia Política Enfoque Sur. Desde la Revolución Cubana. La Habana. Editorial Universitaria Félix Varela. Editora Política. 353p.
Fráscara, Jorge. (1997). Diseño gráfico para la gente. Comunicaciones de masa y cambio social. Buenos Aires. Ediciones infinito. 273p.
https://www.lagacetasalta.com.ar/nota/120142/posta/elecciones-2019-cuanto-cuestan-carteles-instalan-politicos.html. Recuperado el 21 de mayo de 2019.
Jiménez Ceballos, David. (2017). El cartel como recurso académico de motivación y superación. 9p. En Forma. IX Congreso Internacional de Diseño de La Habana. Diseño conciencia. La Habana 2017. Ediciones Forma. ISBN: 978 – 959 – 7182 – 23 – 8
López Hernández, Flor de Lis. (2008). Aproximación a la producción joven de carteles en Cuba a partir de los 90. Dialogo entre el diseño de comunicación visual y la sociedad cubana. Tesis en opción al título de Máster en gestión del Diseño. Instituto Superior de Diseño. La Habana. Abril. 150p.
Lorenzo Delgado Soliet; López Hernández Flor de Lis. (2017). Perspectivas visuales sobre la mujer: Cuba/Estados Unidos. 7p. En Forma. IX Congreso Internacional de Diseño de La Habana. Diseño conciencia. La Habana 2017. Ediciones Forma. ISBN: 978–959–7182–23–8
Menéndez Sigarroa, José A. (2016). Cronología del diseño gráfico cubano en la segunda mitad del siglo XX. En colectivo de autores cubanos. Modernidad, identidad y valor social. El diseño en Cuba de 1960 a 2000. La Habana. Ediciones Forma. P. 31 – 34.
Muñiz Egea, Mirta. (1990). Publicidad. Mito y realidad en el socialismo. La Habana. Editorial Pablo de la Torriente. 134p.
Muñiz Egea, Mirta. (2003). La publicidad en Cuba, Mito y realidad. La Habana. Ediciones Logos. 227p.
Prieto Castillo, Daniel. (1987). Diseño y comunicación. Xochimilco. Universidad Autónoma Metropolitana. Departamento de Teoría y análisis. Carrera de diseño para la comunicación gráfica. P. 83, 109, 112, 120.
Ruiz, Luisa María y Aruane Álvaro, José. (2019). La novena parte de la Mate de Luna está cubierta de afiches políticos. Recuperado el 29 de mayo de 2019, de http://www.lagaceta.com.ar/nota/807883/actualidad/novena-parte-mate-luna-esta-cubierta-afiches.html
Urrero, Guzmán. (2007). Historia del cartel y el cartelismo. Arte y propaganda. Partes I, II, III. Recuperado el 3 de abril de 2017, de www.guzmanurrero.es Octubre 30.
Vega, Sara; García Alicia; Sotolongo, Claudio. (2011). Ciudadano cartel. La Habana. Ediciones ICAIC. 347p.
Venegas Delgado, Guiomar. (2014). El cartel cubano. Internacionalismo y expresión artística. 1959 – 1975. Ediciones Logos. 99p.
Villaverde, Héctor. (2010). Testimonios del diseño gráfico cubano. Colección Majadahonda. La Habana. Ediciones La Memoria. Centro Cultural Pablo de La Torriente Brau. 290p.
Villaverde, Héctor.. (2013). ¿Qué es un buen cartel? Encuesta realizada a 20 diseñadores. Noticias de Artecubano. La Fiesta del Cartel. Abril 19 – 27. [ En saludo al 50 aniversario de ICOGRADA]. Especial de noticias de artecubano. P. 3 -