Proposal of a model for colored lights, precise, digitizer and useful for design. Returning to Munsell.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Proposal of a model for colored lights, precise, digitizer and useful for design. Returning to Munsell.

Miriam de la C. Abreu

Abstract

Since 1905, Albert Munsell has unveiled a conceptually precise color pigment model called "tree of color". As of 1931, various color models for lights have been created, to be digitized, in which attempts have been made to reach the accuracy of the "tree", without success. This work investigates the causes that cause the imprecision of the current models for light colors, with a view to propose a model, digitized, precise and useful to the Design, with the Munsell as a paradigm.
Historical, logical, explanatory, comparative and deductive methods have been followed. The HSV, HLS and HSB models, repeatedly used in Design, after the "tree" and the RGB Cube for light colors were analyzed and compared. Specific and general inaccuracies were identified that have their fundamental explanation, in the conditioning of color, as a phenomenon, to the morphology of the model.
The proposal is a color-coded model of lights, in which each color occupies a point (X, Y, Z), pertinent with each quality, and with the color itself, resulting from the algorithmic interpretation of clarity, Saturation, and the formulation of a concept, Chromatic Reason (RC), whose functions are of dye nomination, control in the monochrome model and order in the search of color scales. The irregular morphology rigorously rep-resents the color phenomenon and is a conceptual correspondence with the theory of Hemholtz assumed and interpreted by Munsell in his "tree of color".

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Abreu, M. de la C. (2000). Proposal of a model for colored lights, precise, digitizer and useful for design. Returning to Munsell. A3manos, 3(5), 39–60. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/56
Curriculum synthesis

Miriam de la C. Abreu, Instituto Superior de Diseño de la UH

Graduada de Arquitectura (1974) en la Universidad de la Habana, Master en Diseño (2008) en el Instituto Superior de Diseño, ambos de Cuba. Se ha dedicado durante más de 40 años a la Formación Básica de Arquitectos y Diseñadores, específicamente a la organización y dirección de un Curso Básico Integrador para el Diseño. Ha recibido premios como arquitecta y diseñadora. Especializada en el tema del color, trabaja en la actualidad en un programa para el perfeccionamiento del trabajo profesional con el color digital.

References

Fontana, R. (2005). El color como programa. (F. SA, Ed.) Tipográfica(1), 16 -23. Recuperado el noviembre de 2007

López, E. (1982). Diseño Básico. Capítulo 5. El color. En E. López, & J. Sánchez, Diseño Básico (1ra ed., Vol. 1, pág. 220). La Habana, La Habana, Cuba: Instituto Superior Politécnico "José Antonio Echeverría" ISPJAE.

Homann, J. P. (2009). Digital Color Management. Principles and Strategies for the Standardized Print Production. (Vol. 1). (Heidelberg, Ed.) Berlin, Ber- lin, Alemania: Springer Verlag Berlin.

Red Gráfica Latinoamericana. (s.f.). Color. Albert Munsell en la historia del color. parte 1. Recupera- do el 15 de marzo de 2017, de http://redgrafica.com/ Albert-Munsell-en-la-historia-del © 2003 - 2017 HispaNetwork Publicidad y Servicios, S. (Ed.). (2007). HispaNetwork . Recuperado el 1ro de abril de 2017, de www.glosario.net - © 2003 - 2017- diccionario

Badillo, R. G. (2004). Un concepto epistemológico de modelo para la didáctica de las ciencias experimentales. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 3(3), 301- 319. Recuperado el diciembre de 2007

Silvestrini, N. (1994). Idee Farbe. Farbsysteme in Kunst und Wissenschaft. (Vol. 1). (B. u. Stromer, Ed.) Zürich: Baumann und Stromer Verlag. Recupe- rado el 10 de abril de 2017

López, E. (1982). Diseño Básico. Capítulo 5. El color. En E. López, & J. Sánchez, Diseño Básico (1ra ed., Vol. 1, pág. 220). La Habana, La Habana, Cuba: Instituto Superior Politécnico "José Antonio Echeverría" ISPJAE.

González, G. (1994). Estudio de Diseño. Sobre la construcción de las ideas y su aplicación a la realidad. (primera ed., Vol. 1). Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina: Emecé Editores S. A.

Zimmermann, I. (Buenos Aires de abril, mayo de 2006). Programas para diseñar. (F. S.A., Ed.) Tipo- gráfica(70), 23-25

BIBLIOGRAFÍA

Abreu, M. (2007). Contribución al proceso de selección de colores cuya Interfaz es la pantalla. Maestría, Instituto Superior de Diseño (ISDi), Ciclo Básico, Ciudad de la Habana.

Abreu, M. (2011). Aproximación crítica al color en Adobe, desde una visión profesional. CITMATEL. La Habana: CITMATEL.

Abreu, M. (2013). La importancia del control del intervalo de las cualidades de los colores, para diseñar. Una fisura de Adobe. La Habana: CITMATEL.

Albers, J. (2013). Interacción del Color. Edición revisada y ampliada. (Segunda ed., Vol. 1). (M. L. Fernández, Trad.) Madrid, Madrid, España: Alianza Editorial S. A. Recuperado el enero de 2016

Caivano, J. L., & López, M. A. (2004). Color: ciencia, artes, proyecto y enseñanza. ArgenColor 2004. Sépti- mo Congreso Argentinodel Color (pág. 486). Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires (UBA). Recupera- do el 16 de abril de 2017, de http://aike.fadu.uba.ar/ sitios/sicyt/color/2004GACr

Calvo, I. (s.f.). Proyectacolor. Recuperado el 11 de abril de 2017, de http://www.proyectacolor.cl/aplicacion-del-color/modelos-de-color

FotoNostra. Modelos color. (s.f.). Recuperado el 17 de abril de 2017, de http://www.fotonostra.com/grafi- co/modeloscolor.htm

Red Gráfica Latinoamericana. (s.f.). Color. Albert Munsell y el atlas de color. parte 2. (R. G. Latinoamericana, Ed.) Recuperado el 15 de marzo de 2017, de http://redgrafica.com

RIT Rochester Institute of Technology. (s.f.). Program of Colors Science/ Munsell Color Science Laboratory.

Recuperado el 11 de abril de 2017, de https://www.rit. edu/cos/colorscience/ab_munsell_diaries.php

Wong, W. P. (1988). Principios del Diseño en Color. Diseñar con colores electrónicos. (5ta ed., Vol. 1). (G. G. 1999, Trad.) Barcelona, España: Gustavo Gili SA (GG).