The living image before the symbols of power
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
State terrorism and its victims constitute problems addressed by contemporary art. The vision of this topic through images is an important aspect to establish the similarities between events of this nature that occurred in Latin America. This article is an approach to these issues taking as a starting point a photograph taken at the funeral of the victims of the sabotage of the Cubana Airlines plane in october 1976.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
As of Volume 11, Issue. 21, corresponding to the year 2024, this CC BY-NC 4.0 license replaces the one used in previous issues, namely CC BY-NC-SA 4.0
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original. NOTE: This point applies to numbers 1 to 20 of the magazine with the previous CC-BY-NC-SA 4.0 license. Does not apply to the new CC BY-NC 4.0 license from Volume 11, Number. 21 (2024).
References
Abreu Oramas, M. (2003). “Recursos básicos para el diseño de estructuras formales”. [Multimedia]. Evento Forma, La Habana.
Bravo, E. (Director). (2008). Operación Peter Pan. Cerrando el círculo en Cuba [Documental]. Bravo Film. Recuperado de https://youtu.be/eKP2CplOCAg?si=kzM7hyHbl9ulTi9u
Didi-Huberman, G. (2017a). La noche de la filosofía: El poder de las imágenes. Canal Encuentro. Recuperado de https://youtu.be/6m22_w19udk?si=XmpGcKGdyEhLKsf-
_______________ (2017b). La noche de la filosofía: La imagen potente. Canal Encuentro. Recuperado de https://youtu.be/6uvGhCgupq0?si=3iq8lIaatpDy_Ndm
Hidalgo, M. (2021a). Jorge Oller. Memorias de un fotorreportero. Editorial Ocean Sur.
________________ (2021b). Jorge Oller. Memorias de un fotorreportero. Editorial Ocean Sur.
Medalla, T. (2012). “No tener la foto de la familia es como no formar parte de la historia de la Humanidad. En torno a La ciudad de los fotógrafos de Sebastián Moreno”. Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, 12.
Moreno, S. (Director). (2006). La ciudad de los fotógrafos [Documental]. Recuperado de https://youtu.be/t2bvXSVeSwc?si=d0UnUvETSotO-Bv7
Requena Hidalgo, C. (2022). “La ciudad de los fotógrafos: Espacio, imagen y memoria”. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, 25, 23.
Solórzano Ariza, A., Toro Tamayo, L. C. & Vallejo Echavarría, J. C. (2017). “Memoria fotográfica: La imagen como recuerdo y documento histórico”. Revista Interamericana de Bibliotecología. Universidad de Antioquia. Colombia, 40(1), pp. 73-84.
Sontang, S. (2003). Ante el dolor de los demás. Santillana Ediciones Generales S.L.