Virtual learning by COVID-19: experience for postgraduate education at the ISDi.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
The pandemic caused by the SARS-CoV2 coronavirus, imposed long periods of confinement with the need to maintain continuous and quality education. With the use of ICT, face-to-face postgraduate training appealed to the variant of distance education with specific social-cognitive and spatial-temporal aspects of the situation. In response to this, the idea of the present work arises that shows the results of the experience of this modality carried out by professors of the postgraduate course Industrial Civilization, Environment and Sustainable Material Culture, of the Higher Institute of Design of the University of Havana. A methodological guide was developed that allowed interaction, collaboration and participation in a context of collective bilingual learning. As a result, the retention of the participants was achieved with a positive level of satisfaction and a digital book with the results of the experience.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original. NOTE: This point applies to numbers 1 to 20 of the magazine with the previous CC-BY-NC-SA 4.0 license. Does not apply to the new CC BY-NC 4.0 license from Volume 11, Number. 21 (2024).
References
Aguiar Pérez, B. O., & Velázquez Ávila, R. M. (2018). Aproximación teórica al estudio de las tecnologías y su importancia en el proceso de evaluación universitaria. Revista Cubana de Educación Superior, 37.
Blanco, A. V., & Amigo, J. C. J. R. i. d. f. d. p. (2016). El rol del docente en la era digital. 30(2), 103-114.
Chiecher, A. C. J. P. E. (2020). Competencias digitales en estudiantes de nivel medio y universitario¿ Homogéneas o heterogéneas? Praxis educativa, 24(2), 1-14.
Cifuentes-Medina, J. E. (2019). Análisis de las Prácticas Evaluativas de los Profesores en el Programa a Distancia de Licenciatura en Educación Básica. Formación universitaria, 12, 93-102.
Delgado Fernández, M., & Solano González, A. (2013). Estrategias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje. INIE.
Fernández Uriarte, L., & Valdivia Mesa, A. (2020). Cuando el fututo nos alcanza. Temas.
García, A. C., Gil-Mediavilla, M., Álvarez, I., & Casares, M. d. l. Á. (2020). Evaluación entre iguales en entornos de educación superior online mediante el taller de Moodle. Estudio de caso. Formación universitaria, 13, 119-126.
García Aretio, L. (2017). Educación a distancia y virtual: calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 17. doi:10.5944/ried.20.2.18737
García Aretio, L., Ruiz Corbella, M., Quintanal Díaz, J., García Blanco, M., & García Pérez, M. (2009). Concepción y tendencias de la educación a distancia en América Latina. Centro de Altos Estudios Universitarios de la OEI.
Gómez-Hurtado, I., García Prieto, F. J., & Delgado-García, M. (2018). Uso de la red social Facebook como herramienta de aprendizaje en estudiantes universitarios: estudio integrado sobre percepciones Perspectiva Educacional, 57, 99-119.
Kamii, C., & López, P. (1982). La autonomía como objetivo de la educación: implicaciones de la teoría de Piaget. Infancia y aprendizaje, 5(18), 3-32.
Kutugata Estrada, A. (2016). Foros de discusión: herramienta para incrementar el pensamiento crítico en educación superior. Apertura, 8, 84-99. doi:http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v8n2.880
Luna-Romero, Á. E., Vega Jaramillo, F. Y., & Luna Romero, M. E. (2019). Las tecnologías de la información y la comunicación en la consolidación de la Educación Superior a distancia en América Latina. Conrado, 15, 32-37.
MES. (2019). Resolución no 140-2019. Reglamento de posgrado.
Ñáñez-Rodríguez, J. J., Solano-Guerrero, J. C., & Bernal-Castillo, E. (2019). Ambientes digitales de aprendizaje en educación a distancia para la formación inicial de docentes: percepciones acerca de su pertinencia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10, 107-119.
PCC. (2012). Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista. Plan nacional de desarrollo económico y social hasta 2030: Propuesta de visión de la nación, ejes y sectores estratégicos. In. Cuba: PCC.
PCC. (2017). Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. In. Cuba: PCC.
Puig Meneses, Y. (2020). Informatización de la sociedad cubana, un proceso impostergable. Periódico Granma. Organo oficial del Comité Central del Partido Comunista de Cuba. Retrieved from www.granma.cu
Quintero Barrizonte, J. L. (2020). Las tecnologías de la información y las comunicaciones como apoyo a las actividades internacionales y al aprendizaje a distancia en las universidades. Revista Universidad y Sociedad, 12, 366-373.
Rama, C., & Cevallos Vallejo, M. (2015). The metamorphosis of distance education in Latin America. A new fase with the entry of international suppliers. 2015(26), 20 %J Revista Española de Educación Comparada. doi:10.5944/reec.26.2015.15810
Riccetti, A. E., & Gómez, V. M. (2019). Acortando distancias: investigar en la Licenciatura en Actividad Física y Deporte modalidad virtual. Revista de estudios y experiencias en educación, 18, 169-181.
Sarango-Lapo, C. P., Ramírez Montoya, M. S., & Mena, J. (2015). Prácticas Educativas Abiertas: experiencias de innovación en una institución de educación superior del Ecuador. Revista Virtualis.
Serrano Cordero, C., & Condor Bermeo, V. P. (2018). La educación a distancia y la vinculación con la sociedad. Análisis de modalidad a distancia de la Universidad Nacional de Loja. Revista Universidad y Sociedad, 10, 241-246.