Creativity & Education

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Creativity & Education

Diego Slemenson

Abstract

This article expresses the need for university education students to develop habits, soft skills and emotional competencies aimed at building a personal vision and a mission or plan that prepares them to access in optimal conditions the work environment to which they are going to attend. It proposes that it is the task of educational institutions to incorporate this training into the academic curriculum and the task of teachers to develop it in the classroom. He argues that until now CREATIVITY has been used, in education, to develop novel objects, alternative projects and methodologies that favor the search and organization of ideas. And he predicts that in the near future CREATIVITY, that ability to decompose stories and reorganize them in an innovative way, will be the engine of change, which will allow the student to develop that Vision and Mission to plan their path of professional growth.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Slemenson, D. (2022). Creativity & Education. A3manos, 9(16), 34–39. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/6
Curriculum synthesis

Diego Slemenson, Universidad Pompeu Fabra

Diseñador industrial, coach y docente universitario.

Docente de Proyectos en el Master en Diseño de Mobiliario. Elisava / Escola Superior de Disseny i Enginyeria de Barcelona / Universidad Pompeu Fabra.

Life Coach. Experto en liderazgo personal. Miembro de BNI. Diseñador industrial en Pensi Studio Design.

BA in Design, Máster Universitario en Educación y TIC, Màster Universitari en SIC (Societad de la Informació i el Coneixement) y Máster en Coaching & Liderazgo.

Miembro de la Junta Directiva de la Asociación Espiral, Educación y Tecnología.

Coordinador de Formación en BNI-Força (Business Networking International).

References

Acaso, M., & Megías, C. (2013). REDUvolution : hacer la revolución en la educación. Paidós.

Amat, O. (2002). Aprender a enseñar : una visión práctica de la formación de formadores. Gestión 2000.

Covey, S. R. 1932-2012. (2015). Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva : la revolución ética en la vida cotidiana y en la empresa. Paidós.

Cubeiro, J. C. (2012). La sensación de fluidez: desarrollo del liderazgo en todos los sentidos. Pearson Educación.

Forés, A., & Grané, J. (2008). La resiliencia : crecer desde la adversidad.

Frankl, V. E. 1905-1997. (2012). El hombre en busca del sentido último : el análisis existencial y la conciencia espiritual del ser humano. Paidós.

Gardner, H., & Fernández Everest, S. (1995). Estructuras de la mente : la teoría de las inteligencias múltiples. FCE.

Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Kairos.

Goleman, D., Boyatzis, R. E., & McKee, A. (2012). El líder resonante crea más. Debolsillo.

Gomà, H. (2018). Autoestima para vivir: cómo confiar en tí mismo y lograr lo que deseas.

Guillén, J. (2017). Neuroeducación en el aula : de la teoría a la práctica.

CREATESPACE INDEPENDENT P.

Herran Gascón, A. (2004). El autoconocimiento como eje de la formación. Revista Complutense de Educacion, 15(1), 11–50.

Kounios, J., & Beeman, M. (2016). The Eureka factor : creative insights and the brain. Windmill Books.

López Daltell, J. (2011). Hacer piña : gente corriente, resultados extraordinarios. Ediciones Urano.

Martín García, X., & Puig Rovira, J. M. (2007). Las siete competencias básicas para educar en valores. Graó.

Maslow, A. H. (Abraham H., & Clemente, C. (1991). Motivación y personalidad. Ediciones Díaz de Santos.

Medellín, A. de. (2007). Del Miedo a la Esperanza.

Mora Teruel, F. (2015). ¿Es posible una cultura sin miedo? Difusora Larousse - Alianza Editorial.

Naugthon, C. (2017). Manual del coach transformacional.

Perkins, D. N. T. (2003). Lecciones de liderazgo : las 10 estrategias de Shackleton en su gran expedición antártica. Desnivel.

Piscitelli, A. (2012). Edupunk aplicado : aprender para emprender. Ariel.

Professor M. S. Rao. (2012). Soft skills for students; classroom to corporate. Aadi Publications. Retrieved from https://www.casadellibro.com/ebook-soft-skills-forstudents-ebook/9789385484483/3052818

Robinson, K., Aronica, L., & Vaquero Granados, M. (2014). El elemento : descubrir tu pasión lo cambia todo.

Sanches Rossini, M. A. (2008). Educar es creer en la persona. Narcea.

Subirana, M. (2012). El poder de nuestra presencia : una guía de coaching espiritual. Kairós.

UNESCO. (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: Visión y Acción.