Naval design in colonial Cuba until 1762.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Naval design in colonial Cuba until 1762.

Pablo R. Oliva
Déborah Maura

Abstract

In colonial Cuba, in the vicinity of Puerto Carenas, the current port of Havana; the economic flourishing, prosperity and wealth that mainly moved in the capital city were directly linked to trade by sea, for which vessels with very specific characteristics were very necessary for transatlantic navigation and in our adjacent seas.


Not only commercial vessels, war vessels were also essential to protect the fleets that moved the wealth looted from this side of the ocean, since both types of ships made up large convoys to face the challenge of delivering them to the Spanish crown in safe ports.


Various models of boats (commercial, war, passenger transport, recreational, etc.) were designed and built in the Havana shipyard, which had, without a doubt, the best woods and the best riverbank carpenters, including the metropolis and all the colonies in the area.


Our initial presentation is directed towards the approach of the different models of boats and their more efficient use in socio-economic or defensive activities, in the interest of being included in the undergraduate and postgraduate teaching in future improvements of plans and programs.


 

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Oliva, P. R., & Maura, D. (2020). Naval design in colonial Cuba until 1762. A3manos, 7(13), 32–36. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/191
Curriculum synthesis

Pablo R. Oliva, Instituto Superior de Diseño de la UH

Graduado de Licenciatura en Marxismo Leninismo e Historia. Fue profesor de Historia de Cuba en la Academia naval “Granma” durante 16 años, Jefe de cátedra de Ciencias Sociales en la UCIMED –FAR por 4 años, en la que fue presidente del tribunal de Problemas sociales de la ciencia y la tecnología. Ha centrado su investigación en la Historia naval de Cuba y la didáctica de la enseñanza de la Historia. Ha participado en eventos Nacionales e Internacionales como: “Universidad”, “Pedagogía”, “Forma” y Congreso del IPIN. Ha publicado en “Revista de Ciencias Médicas militares”, “Revista del IPIN” y textos y Materiales de apoyo de las FAR.

Déborah Maura, Instituto Superior de Diseño de la UH

Graduada de Psicopedagogía. Fue profesora de la cátedra de ciencias sociales de la EIGAM y del Centro de Investigaciones Pedagógicas. Actualmente es Jefa de departamento en el ISDi, donde es profesora de Psicología desde hace 8 años. Sus investigaciones se han centrado en la comunicación, la Psicología del diseño y la historia naval de Cuba. Ha publicado en la “revista de ciencias médicas militares”, “Revista A3 manos” y Textos básicos y complementarios tanto en las FAR como en el ISDi. Ha participado en eventos Nacionales e Internacionales como: “Universidad”, “Hominis” y “FORMA”.

References

-“Historia de la construcción naval en Cuba”, Posted on 26 diciembre, 2006 by Marina Civil Leave a comment General. Asociación Española de Marina Civil, tomado de buscador Google 25-01-2019.

- Luguera González, Yamilé. “La construcción naval en Cuba y su Real Arsenal”, Arqueología Histórica Cuba Noticias, La Habana, 2012.

- Ortega Pereyra, Ovidio. “El Real Arsenal de la Habana. La construcción naval en La Habana bajo la dominación colonial española", Editorial Letras Cubanas, La Habana, 1998.

- Revista Mar y Pesca. “Astilleros”, tomado de buscador Google, 25-01-2019.

- Serrano, José Manuel. Y Kuethe, Allan J. “El astillero de La Habana y Trafalgar”, Texas Tech University; Universidad de Sevilla, Revista de Indias, 2007, vol. LXVII, núm. 241 Págs. 763-776, ISSN: 0034-8341.