"A landscape on rails" Proposal for the urban-railroad cultural landscape on the south of the bay and its associated industry

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

"A landscape on rails" Proposal for the urban-railroad cultural landscape on the south of the bay and its associated industry

Jessica Martínez

Abstract

Most Latin American cities owe their genesis, the image and identity of their cultural landscape, to a process of industrialization, generally associated with railways and port activity that was consolidated at the beginning of the 20th century. When it fell into disuse, after the sixties, it generated an abandonment, deterioration or replacement of valuable structures that need to be preserved and revitalized, as they are testimony to the birth of the modern city. In Cuba, especially in Havana, there are conditions to recreate, from the interpretation of the urban railway landscapes, cultural environments that encourage the incorporation of innovations and new projects that facilitate the development of the communities in which this industrial heritage is located. The large factories or buildings associated with the railway, usually high-quality buildings, can be elements that promote urban renewal processes that preserve their history and maintain their character and identity, without replicating the deplorable constructive criteria.


 

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Martínez, J. (2017). "A landscape on rails" Proposal for the urban-railroad cultural landscape on the south of the bay and its associated industry. A3manos, 4(7), 41–54. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/110
Curriculum synthesis

Jessica Martínez, Oficina del Historiador de La Habana

Graduada de arquitecta en el Instituto Superior Politécnico "José Antonio Echeverría" (CUJAE) en 2016, actualmente se desempeña como arquitecta-proyectista en la empresa de Arquitectura y Urbanismo (RESTAURA), perteneciente a la Oficina del Historiador de La Habana. Con su trabajo fotográfico ha participado a nivel nacional en los concursos fotográficos del Festival de Cultura de la CUJAE y colaborado en las exposiciones "Multiplicación del Espacio Interior" de la serie "Arquitectura sin arquitectos", presentada en la XII Bienal de La Habana; así como en la Exposición Colectiva de la CUJAE. Como asistente de producción trabajó en el corto de ficción Insomnio, del realizador Manuel Enrique Ojeda. También ha participado en el Taller Internacional "Atelier la Villete" de la Universidad ENSA de París, Francia, realizado en el barrio chino.

References

Aldama Y., Gutiérrez A., et al. (2004). La identidad de la pro- vincia y sus municipios: historia de Diez de Octubre. La Habana.

Areces, A. (2011). Arquitectura industrial, restaura- ción y conservación en tiempos de crisis. Revista de cultura y ciencias sociales. Ábaco, Vol. 4, No. 70.

Collazo G., Areces A., et al. (2015). La Bahía de La Ha- bana. Memoria urbana, refuncionalización y valorización del patrimonio industrial. La Habana: Editorial CICEES.

Guzmán A. R y Fernández G. (2003). El patrimonio industrial desde perspectivas multidisciplinarias. Re- vista bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, VII (480).

Montaner, J. M. (1990). El protagonismo del conte- nedor. Espacios para el arte y la cultura. Rev. A&V Monografías de Arquitectura y Vivienda. Nuestros museos. #26.

Trachana A. (2015). La recuperación de los paisajes industriales como paisajes culturales.

Zanetti O. y García A. (1987). Caminos para el azúcar. La Habana: Editorial de ciencias sociales.