Cultural industries in digital convergence. Debates, prac-tices and new actors.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
The transformations of Cultural Industries, with the digitalization and convergence, are becoming a relatively new investigation area. Therefore, new theoretical and methodological approaches are needed to aboard their current situation.
theoretical development of Cultural Industries shows varied approaches, coming from different disciplines and historical contexts: beginning with the pioneers of the Critical Theory2 and Cultural Studies3. Then, the emergence of concepts such as Information Economy (Castells, 1999) or Hybrid Cultures (García Canclini, 1990), to the latest concepts of "crossmedia" or "transmedia" (Jenkins, 2008), linked to the mass media. Now, the digital market presents new challenges, in terms of business models and the appearance of new players.
This present work adresses the state of the art of the theoretical course of the field of Cultural Industries, and poses (as a long term objective) the research of the changes that the Cultural Industries have experienced with the advent of digital convergence in the last ten years in Argentina.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original. NOTE: This point applies to numbers 1 to 20 of the magazine with the previous CC-BY-NC-SA 4.0 license. Does not apply to the new CC BY-NC 4.0 license from Volume 11, Number. 21 (2024).
References
Adorno, T. y Horkheimer, M (1989). La dialéctica del Iluminismo. Buenos Aires: Sudamericana.
Anverre, A. (1982). Industrias Culturales. Distrito Federal: Fondo de Cultura Económica.
Arias, F. y Puente, S. (2013). Convergencia y nuevos con- tenidos audiovisuales: Estrategias desarrolladas y resultados
obtenidos por las productoras de contenido en la Ciudad de Buenos Aires. Buenos Aires: EdUNTREF.
Becerra, M. (2016). Ganadores y perdedores de la Convergencia. (26/10/2016), (www.perfil.com).
Bustamante, E. (2009). De las Industrias Culturales al entretenimiento. La creatividad, la innovación. Viejos y nuevos señuelos para la investigación de la cultura. Diálogos, Re- vista Académica De La Federación Latinoamericana De Facultades De Comunicación Social, 78.
Cisco Visual Networking Index: Forecast and Methodology, 2014- 2019 White Paper. (14/08/2015), (www.cisco.com).
Cretazz, José (2016). Qué se modifica de la legislación. (2/10/2016), (www.lanacion.com.ar).
Días Ribeiro, Lía, Netflix será distribuido por operadora en más de 30 países. (14/12/2016), (www.telesintese.com.br).
Flusser, V. (2015). El universo de las imágenes técnicas. Buenos Aires: Caja Negra Editora.
García Canclini, N. (1990). Culturas híbridas, estrategias para entrar y salir de la modernidad. Distrito Federal: Grijalbo.
García Castillejo, Á. (1997). Libro Verde sobre la Convergencia de las telecomunicaciones, los medios de comuni- cación y las tecnologías de la información. (10/03/2016). Bruselas: Fundación Telefónica. (www.telos.fundaciontelefonica.com).
Getino, O. (2008). El capital de la cultura. Buenos Aires: Ediciones CICCUS.
Igarza, R. (2016). La lógica convergente. Presentación, Universidad Nacional De Tres de Febrero.
Jenkins, H. (2008). La cultura de la Convergencia de los me- dios de comunicación. Barcelona: Paidós.
López Villanueva, J. (2011). La reconfiguración de la cadena de valor. En Álvarez Monzoncillo, J. y Artero, J. (2011). La televisión etiquetada. Barcelona: Ariel.
Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de co- municación, la imagen en la era digital. Barcelona: Paidós.
Marino, S. [coord.] (2016). El audiovisual ampliado: polí- ticas públicas, innovaciones de mercado y tensiones regulatorias en la industria de la televisión argentina frente a la Convergencia. Buenos Aires: Editorial Universidad del Salvador.
Mires, F. (1996). La revolución que nadie sonó, o, la otra pos- modernidad. Caracas: Nueva Sociedad.
O’Halloran, J., Majority of Netflix subscribers to be outside US by 2018. (23/08/2106), (www.rapidtvnews.com).
Páez Treviño, A. (2016), Distribución online. Televisiones convergentes, intereses divergentes, en Marino, S. [coord.]. El audiovisual ampliado: políticas públicas, innovaciones de mer- cado y tensiones regulatorias en la industria de la televisión ar- gentina frente a la Convergencia, Buenos Aires, Editorial Universidad del Salvador.
Pautassio, L. (2016). ¿Cómo será la nueva ley de comunica- ciones convergentes argentina? Telesemana. (30/10/2016), (www.telesemana.com).
Puente, S. (2007). Industrias Culturales y políticas de estado.
Buenos Aires: Prometeo Libros.
Roncagliolo, R. (1999), Las industrias culturales en la vi- deosfera latinoamericana, en “Las industrias culturales en la in- tegración latinoamericana”, García Canclini, N. y Moneta C., (Coord.). Buenos Aires: EUDEBA/SELA.
Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para unaTeo- ría de la Comunicación Digital Interactiva. Barcelona: Gedisa.
UN Comtrade | International Trade Statistics Database. (2016).
Comtrade.un.org. (24/10/2016). (www.comtrade.un.org)
Wood, Laura, Research and Markets. (5/03/2014), (www. businesswire.com).