Concept-theoretical foundations for the education of economical culture in ISDi into its knowledge dimensions.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
Given the importance that acquires in our country the evaluation of the economic culture in order to make front to the actualization of the Cuban economic model process, were economics, politics and ethic coexists in a way that allows fomenting the economic knowledge over the base of the political situation, the article pursuit the objective of exposing the interrelation between the concepts of culture, economic and economic culture. From the analysis of the philosophical, pedagogical, and psychological foundations presents on the economical culture?s education we pursuit to intensify the roll that Politic Economy plays as a class of the cycle of social sciences for the university students, in particular for those who are planning to be designers in the future, achieve, through this knowledge, habits and skills that this class allows them to develop, along with a general-integral culture containing a strong doses of economic culture wish is indispensable for their professional performance.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original. NOTE: This point applies to numbers 1 to 20 of the magazine with the previous CC-BY-NC-SA 4.0 license. Does not apply to the new CC BY-NC 4.0 license from Volume 11, Number. 21 (2024).
References
Barreiro Vázquez, Antonio R (2000). Polémica y problemas en torno al hombre, el combatiente y su cultura. La Habana: Imprenta de la Academia de las FAR "G. Máximo Gómez".
Barreras, G. y Quiñones, A. (2009) Diseño socialmente responsable. Colombia: Ed. Pontifica. Universidad Javeriana.
Cabrera Elejalde, Olga Rosa (2009). Cultura económica y desempeño pedagógico profesional. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Castro Ruz, Fidel (11 de octubre 1997). Discurso clausura del V Congreso del PCC el 10 de octubre de 1997. Periódico Granma.
Castro Ruz, Fidel (2 de Mayo de 2000). Discurso en el acto por el Día Internacional de los Trabajadores. Periódico Granma.
Castro Ruz, Fidel (2003a). Discurso en la clausura del V Encuentro Internacional de Economistas sobre Globalización y Problemas del Desarrollo. En: Fidel Castro. Las ideas son el arma esencial en la lucha de la humanidad por su propia salvación. La Habana: Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.
Castro Ruz, Fidel (2003b). Discurso en la Sesión de Clausura del Congreso Pedagogía 2003. En: Fidel Castro. Las ideas son el arma esencial en la lucha de la humanidad por su propia salvación. La Habana: Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.
Castro Ruz, Fidel (9 de agosto de 1995). Discurso clausura del festival internacional juvenil Cuba Vive. Periódico Granma.
Colectivo de autores (2005). Pedagogía militar cubana. Primera parte. La Habana: Imprenta de la Academia de las FAR “General Máximo Gómez.
Díaz Ruiz, Olga (30 de septiembre de 2011). Un buen mensaje… con toda intención. Periódico Granma.
Díaz-Canel Bermúdez, Miguel (2010). Conferencia Inaugural Universidad 2010. La universidad por un mundo mejor (8 de febrero). La Habana: Ed. Palcograf. Palacio de las Convenciones.
Engels, Federico (1975). Anti-Dühring. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Guadarrama, Pablo y Pereliguín, Nikolai (1990). Lo universal y lo específico en la cultura. La Habana: Ciencias Sociales.
Guevara de la Serna, Ernesto (1988). Temas Económicos. La Habana: Ciencias Sociales.
Hart Dávalos, Armando (2010). “Cultura y Economía”. Cultura y Economía (1). Recuperado el 12 de noviembre de 2010, de http//www.josemarti.cu/?q=node/3842.
Lenin, V.I. (1976) Tareas de las juventudes comunistas. En: Lenin, V.I. La cultura y la revolución cultural. Moscú: Editorial Progreso.
Lenin, V.I. (1979) Una vez más acerca de los sindicatos, el momento actual y los errores de los camaradas Trotski y Bujarin. En: Lenin, V.I. Obras Escogidas en 3 tomos, Tomo 3. Moscú: Editorial Progreso.
Martí Pérez, José (1975). Carta a la República, 8 de julio de 1886. En: Martí, J. Obras Completas, Tomo 8. La Habana: Ed. Ciencias Sociales.
Marx, Carlos y Engels Federico (1976). El Manifiesto Comunista. En: Marx, C. y Engels F. Obras Escogidas en 3 tomos, Tomo I. Moscú: Editorial Progreso.
Rodríguez García, José L (2008). Intervención en el VII Congreso de la UNEAC. Recuperado el 15 de marzo de 2010, de digital@rebelde.cip.cu.3 abril del 2008.
Rodríguez, Carlos Rafael (1988). Discurso en el IV Congreso de la UNEAC. Revista Cuba Socialista, No 32.
Rosental M. y Iudin P. (1981). Diccionario Filosófico. La Habana: Editora Política.
UNESCO (1988). Revista Repensar el Desarrollo. Decenio Mundial para el Desarrollo Cultural. 1988-97.
Vigotski, L.S. (1995). Obras Completas. Tomo 5. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Zilberstein, J. (2002). Reflexiones acerca de la necesidad de establecer principios para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Retrospectiva desde la didáctica cubana. Ponencia al IV Simposio Iberoamericano de investigación educativa. La Habana.