Book: Adolescent mothers in institutions: the manufacture of ceramics and the creation of the self.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Book: Adolescent mothers in institutions: the manufacture of ceramics and the creation of the self.

Rosilda Sá Gonçalves

Abstract

The book presents a rich theoretical and legal exposition of the aspects that circumscribe early motherhood during adolescence in the context of institutional care and highlights, based on the literature, the importance of artistic activities in the pedagogical projects developed in NGOs working with minors at risk.
Through the intervention of the artist-researcher, the place of the investigation was the ceramic workshop, focused on the materiality of clay and on this traditional language of the Visual Arts. It took place in a reception unit for minors (under a judicial protection measure) maintained by a Catholic NGO in Paraíba (Brazil). From listening and playing with the clay (the CERAMICAR), he analyzed the verbal expressions (also the silences) and the plastic (artistic) expressions of three protected adolescent mothers.
Mixing different epistemological fields ? the conceptions of creativity proposed by Donald Winnicott (Psychoanalysis, the maturation process), and by Fayga Ostrower (Art, the artistic process), associated with the collected data, Rosilda Sá answered the following questions:
1. What contents do adolescent mothers express, considering the context of institutional reception in which they live?
2. What does each one do with the clay that can express an artistic creation and favor the creation of the self?
3. Could an intervention through listening and playing with clay work as a ?potential space? and help the subjects start their lives when they live the simultaneous context of adolescence and motherhood?

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Gonçalves, R. S. (2022). Book: Adolescent mothers in institutions: the manufacture of ceramics and the creation of the self. A3manos, 9(17), 68–70. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/271
Curriculum synthesis

Rosilda Sá Gonçalves, Universidad Federal de Paraíba

Artista Visual, vive y trabaja en João Pessoa, Brasil. Doctora en Psicología Clínica por la Universidad Católica de Pernambuco; Maestría en Artes Visuales (Procesos de Creación Artística) por la Universidad Federal de Bahía; Especialista en Fundamentos Metodológicos de Apreciación y Crítica en la Enseñanza de las Artes por la Universidad Federal de Paraíba; Licenciada en Psicología por los Institutos de Educación de Paraíba. Participó de la residencia artística en la Asociación Le Hors-là con una pasantía en el Atelier de Terre de la École Supérieure des Beaux-Arts en Marseille/Luminy, Francia.

Profesora asociada del Departamento de Artes Visuales de la Universidad Federal de Paraíba (DAV/UFPB). Coordinadora Laboratorio de Cerámica/DAV/CCTA/UFPB. Miembro de la Asociación Nacional de Investigadores en Artes Plásticas (ANPAP), en el comité de Poética Artística. Realizó varias exposiciones individuales y colectivas en galerías, instituciones y museos, en Brasil y en el exterior. Desarrolló el proyecto de extensión A CERÂMICA ARTÍSTICA EM FOCUS cuando realizó los videos MESTRE ABIMAEL Y LA COCCION CERÁMICA: compartiendo saberes tradicionales y HORNO DE PAPEL. Seleccionada para el Festival Audiovisual PROJECTIONS D'ARGILE, en Montpellier, Francia, con el documental CONSTRUCCIÓN COLECTIVA: la cerámica en la escuela (video incorporado a la colección de DVDteca - Arte na Escola).

Tiene experiencia en el campo de las Artes Visuales, con énfasis en Arte Contemporáneo, Procesos Creativos Artísticos, Enseñanza de las Artes Visuales, Arte Postal y, en especial, la Cerámica, relacionando temas como instalación, escultura y cocción. Medios de difusión: rosildasa.blogspot.com / @rosildasa.art

References

https://www.editoracrv.com.br/produtos/detalhes/36343-adolescentes-maes-em-instituicaobr-o-fazer-ceramico-e-a-criacao-de-si