The legibility and readability of printed texts: Considerations from the typography.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
This article summarizes the results of an investigation to determine the level of impact of the elements of typographic design on the legibility and readability of a printed text by means of expert consultation. It allows setting priorities for the typographic selection process, the editorial design of texts and the design of new typographic fonts, taking into account the communicative function of the product and the ranking of these elements in the different levels of the use of typography
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original. NOTE: This point applies to numbers 1 to 20 of the magazine with the previous CC-BY-NC-SA 4.0 license. Does not apply to the new CC BY-NC 4.0 license from Volume 11, Number. 21 (2024).
References
Carballo, F. San Román, J.R. (2014). El papel de la tipografía en los estudios de periodismo. Valencia. UV
Fontana, R. (2012). Ganarse la letra. México. UAM
Fontana, R. (2018). De signos y siglos. Barcelona. Univt
Gálvez, F. (2012). Educación Tipográfica. Santiago. Polcam
Gálvez, F. (2014) Introducción tipográfica. Buenos Aires. NOBUKO
Gill, E. (2015). Un ensayo sobre tipografía. Valencia. Campgrafic Klare, G. (2011). The measurement of readability. Iowa. ISUP.
Londoño, O.I. (2014). El imperio de las letras. Mecanismos tipográficos de enfatización. Madrid. Tonos
Martin, J.L, Mas, M. (2012). Manual de tipografía. Valencia. Campgrafic.
Martín, J.L., Sanchiz, R. (2014). La jerarquía tipográfica en periódicos. México. REJP Martín, J.L. y otros. (2015). Tipos – Gráficos. Valencia. Campgrafic.
McLean, R. (2001). Manual de tipografía. Madrid. Hermann Blume.
Merino, E. (2019). Desencuentros comunicativos y percepciones sobre la cultura, la comunidad y la lengua en inmigrantes. Tesis Doctoral. Universitat Pompeu Fabra.
Morison, S. (1929). Principios fundamentales de la tipografía. Londres. Bronce.
Nieto, R. H. (2011). Instrumentos de Recolección de Datos en Ciencias Sociales y Ciencias Biomedicas. Merida: Universidad de los Andes.
Novoa, M.A. (2014). Problemas de legibilidad. Sao pablo. GG
Sousa, J. (1999). Diccionario de tipografía y del libro. México. Paraninfo.
Sousa, J.. (2017). Ortografía y ortotipografía del español. Gijón. Trea
Unger, G. (2019). Que ocurre mientras lees. Valencia. Campgrafic.