The legibility and readability of printed texts: Considerations from the typography.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

The legibility and readability of printed texts: Considerations from the typography.

Maite Fundora
Ernesto Fernández

Abstract

This article summarizes the results of an investigation to determine the level of impact of the elements of typographic design on the legibility and readability of a printed text by means of expert consultation. It allows setting priorities for the typographic selection process, the editorial design of texts and the design of new typographic fonts, taking into account the communicative function of the product and the ranking of these elements in the different levels of the use of typography


 

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Fundora, M., & Fernández, E. (2020). The legibility and readability of printed texts: Considerations from the typography. A3manos, 7(13), 18–25. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/189
Curriculum synthesis

Maite Fundora, Instituto Superior de Diseño de la UH

Graduada de Diseño de Comunicación Visual en el Instituto Superior de Diseño en el año 2012. Actualmente cursa la maestría en Gestión e Innovación del Diseño. Se desempeña como profesora principal de las asignaturas de Tipografía I y Tipografía II y es la jefa de Departamento de Diseño de Comunicación Visual.

Ernesto Fernández, Instituto Superior de Diseño de la UH

Master en Formación Cultural (2009) y Doctor en Ciencias Pedagógicas (2016); Profesor Titular del instituto Superior de Diseño. Actualmente se desempeña como profesor principal, de las Asignaturas de Semiótica de la Comunicación y Grafica Política, dirige el proyecto de Investigación para el perfeccionamiento de la enseñanza del diseño y es el Vicedecano Docente del ISDi.

References

Carballo, F. San Román, J.R. (2014). El papel de la tipografía en los estudios de periodismo. Valencia. UV

Fontana, R. (2012). Ganarse la letra. México. UAM

Fontana, R. (2018). De signos y siglos. Barcelona. Univt

Gálvez, F. (2012). Educación Tipográfica. Santiago. Polcam

Gálvez, F. (2014) Introducción tipográfica. Buenos Aires. NOBUKO

Gill, E. (2015). Un ensayo sobre tipografía. Valencia. Campgrafic Klare, G. (2011). The measurement of readability. Iowa. ISUP.

Londoño, O.I. (2014). El imperio de las letras. Mecanismos tipográficos de enfatización. Madrid. Tonos

Martin, J.L, Mas, M. (2012). Manual de tipografía. Valencia. Campgrafic.

Martín, J.L., Sanchiz, R. (2014). La jerarquía tipográfica en periódicos. México. REJP Martín, J.L. y otros. (2015). Tipos – Gráficos. Valencia. Campgrafic.

McLean, R. (2001). Manual de tipografía. Madrid. Hermann Blume.

Merino, E. (2019). Desencuentros comunicativos y percepciones sobre la cultura, la comunidad y la lengua en inmigrantes. Tesis Doctoral. Universitat Pompeu Fabra.

Morison, S. (1929). Principios fundamentales de la tipografía. Londres. Bronce.

Nieto, R. H. (2011). Instrumentos de Recolección de Datos en Ciencias Sociales y Ciencias Biomedicas. Merida: Universidad de los Andes.

Novoa, M.A. (2014). Problemas de legibilidad. Sao pablo. GG

Sousa, J. (1999). Diccionario de tipografía y del libro. México. Paraninfo.

Sousa, J.. (2017). Ortografía y ortotipografía del español. Gijón. Trea

Unger, G. (2019). Que ocurre mientras lees. Valencia. Campgrafic.