Design as a response to the sustainable future and global trends.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Design as a response to the sustainable future and global trends.

Luis Soto

Abstract

The work deals with the relevance of a prospective vision in professional practice, research and education in design, and proposes that global macro trends be considered as catalysts of the major guidelines that will have a short and long term impact on the future of the Latin America, that operates in a global environment and the knowledge era. This will allow design education and professional practice to be oriented, not only to the main problems and situations that will prevail in the region but also to have a design intervention with a holistic point of view and a transdisciplinary work dynamic.


 

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Soto, L. (2020). Design as a response to the sustainable future and global trends. A3manos, 7(12), 28–34. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/177
Curriculum synthesis

Luis Soto, Universidad Autónoma Metropolitana

Jefe de Departamento de Evaluación del Diseño en el Tiempo en la Facultad de Ciencias y Artes para el Diseño de Universidad Autónoma Metropolitana, México.

Ha impartido las asignaturas: Diseño de productos IV, Procesos de Diseño, Diseño 4, Integral entre otras.

Dirige Tesis de Maestría. Ha publicado varios libros y materiales docentes y participado en eventos nacionales e internacionales.

References

ABEL, B., EVENS, L., & KLAASSEN, R. (2011). Open Design Now: Prefase. Waag Society: Nederland.

ANDERSON, C. (2012). Makers. The New Industrial Revolution. Crown Bussiness: New York.

BROWN, T., & WYATT, J. (2010). Design Thinking for Social Innovation. Stanford Social Innovation Review, Winter, 2010

BROWN, T. (2008). Design Thinking. Harvard Bussiness Review, Paperback Serie.

CADENA, ANDRÉS y otros (2011), Building globally competitive cities: The key to Latin American growth, McKinsey Global Institute. Disponible en: www.mckinsey.com/insights/urbanization/building_competitive_cities_key_to_latin_american_growth

CASTELLS, Manuel (1999). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. México: Siglo XXI Editores.

CÓRDOBA-CELY, CARLOS y otros. (2014). Innovación social: aproximación a un marco teórico desde las disciplinas creativas del diseño y las ciencias sociales. Tendencias. 2, segundo semestre 2014. Universidad de Nariño. Colombia.

EBERSTADT, NICOLAS. (2011), “World Population Prospects and the Global Economy”, American Enterprise Institute, Disponible en: www.aei.org/files/2011/02/28/EberstadtAEIDevelopmentPolicyWorkingPaperFINA

FAO (Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura) (2009), “Cómo alimentar al mundo en 2050”, presentado en la Cumbre Mundial sobre Seguridad Alimentaria, celebrada en Roma, Disponible en: www.fao.org/fileadmin/templates/wsfs/docs/synthesis_papers/Cómo_alimentar_al_mundo_en_2050.pdf.

FULTON SURI, J. (2005). IDEO. Chronicle books. California.

GIBBONS, M., LIMOGES, C., NOWOTNY, H., SCWARTZMAN, S., SCOTT, P., & TROW, M. (1994). La nueva producción del conocimiento. Pomares Corredor: Barcelona.

GIBBONS, MICHAEL. (1998) Pertinencia de la educación superior en el siglo XXI. Banco Mundial. www.humanas.unal.edu.co/contextoedu/.../gibbons_victor_manuel.pdf

HOWE, NIEL Y RICHARD JACKSON (2011), Global Aging and the Crisis of the 2020s, Centro de Estudios Estratégicos e Internacionales, Disponible en: http://csis.org/files/publication/110104_gai_jackson.pdf

IDEO (2dn Edition). Human-Centered Design Toolkit. Second Edition. IDEO: USA. Disponible en: http://www.ideo.com/work/human-centered-design-toolkit/

LEADLEY, P., H. M. PEREIRA y otros (2010), “Biodiversity Scenarios: Projections of 21st century change in biodiversity and associated ecosystem services”, Secretaría del Convenio sobre la Diversidad Biológica, Montreal, Serie Técnica No 50. Disponible en: http://www.diversitasinternational.org/activities/research/biodiscovery/cbdts50en.pdf

LEYDESDORFF, L. (2000). The triple helix: an evolutionary model of innovations. Research Policy 29 (2).

MANUAL DE OSLO (2005). Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación. Tercera Edición. OECD: UE. ISBN 84-611-2781-1.

MANZINI, E. (2015). Cuando todos diseñan. Una introducción al diseño para la innovación social. Experimenta. Madrid.

PUENTES LAGOS, DAVID y otros. (2012). Tendencias en diseño y desarrollo de productos desde el factor humano: una aproximación a la responsabilidad social. Iconofacto 9 (12), Medellín.

RODRÍGUEZ, A., & ALVARADO, H. (2008). Claves de la innovación social en América Latina y el Caribe. Comisión Económica para Amércia Latina y el Caribe (CEPAL). Naciones Unidas: Santiago de Chile.

ROTHWELL, R. (1994). Towards the fifth-generation innovation process. International Marketing Review, 11(1).

UNESCO. (2014). Declaración de Aichi-Nagoya sobre la Educación para del Desarrollo Sostenible. Conferencia Mundial Aichi-Nagoya (Japón), 10-12 de noviembre. Reuniones de las partes interesadas Okayama (Japón), 4-8 de noviembre.