Method for the development of products oriented to the generation of design concepts.

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Method for the development of products oriented to the generation of design concepts.

David Ibarra
David J. Delgado

Abstract

Around us are different utensils, tools, machines, buildings and other objects, which meet our needs. These elements, which have no origin in nature, were designed by someone; However, although there is great activity in design, the processes that designers follow have been little studied. Based on cognitive psychology and a solid mathematical basis for the quantitative interpretation of the activities carried out during the design, this research aims to arrive at the definition of a method that allows to objectively evaluate tools used for the selection of processes in the generation of products, considering systems centered on the user. The result, which will define a way to determine the relevant parameters to measure the effectiveness in the generation of solution ideas, will be experimentally validated by comparing new product design methodologies, and will help industrial designers in the generation phase of new concepts. This, through a tool that facilitates the interpretation and localization of product attributes in the conceptual design phase, integrating functional requirements and user requirements.

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How to Cite
Ibarra, D., & Delgado, D. J. (2000). Method for the development of products oriented to the generation of design concepts. A3manos, 4(6), 89–96. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/68
Curriculum synthesis

David Ibarra, Universidad Nacional Autónoma de México

Es maestro en ingeniera Mecánica con especialidad en Diseño Mecánico egresado de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Actualmente es alumno de segundo año de Doctorado en Diseño del posgrado de la Facultad de Arquitectura y Diseño de la Universidad Autónoma del Estado de México (UAEM). Posee experiencia multidisciplinaria en proyectos en la industria automotriz y proyectos especiales de desarrollo tecnológico (Ejemplo: Colaboraciones con Ford Motor Company, Mabe, Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH y Gobierno Federal Archivo General de la Nación AGN). Especializado en el desarrollo y diseño de productos y experiencias innovadoras con aplicación de nuevas tecnologías en los campos de conservación de obras históricas, exhibición e interacción museo-usuarios, diseño centrado en el usuario, design thinking y diseño sustentable.

David J. Delgado, Universidad Nacional Autónoma de México

Ingeniero civil y maestro en ingeniería de sistemas por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Tiene diplomado en administración estratégica por la Facultad de Contaduría y Administración (FCyA) de la UNAM. Es doctor en ingeniería por la Universidad de Birmingham, Inglaterra. Actualmente es profesor-investigador de tiempo completo en la Facultad de Ingeniería de la Universidad Autónoma del Estado de México (UAEMéx) y ha sido miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI). Autor de diversos trabajos especializados en Administración e ingeniería.

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