How do we learn from visual references in Design? Approach from Kolb's Theory of Experiential Learning

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

How do we learn from visual references in Design? Approach from Kolb's Theory of Experiential Learning

Sofía A. Luna
Laura Valdés

Abstract

The search for external visual stimuli as a source of inspiration during the design process is a recurrent activity among designers of different specialties and it’s considered a crucial step in the solution of design problems. The process of analyzing visual references involves the processing of information that brings knowledge to the designer and constitute a learning process. However, little research has been done on the relationship between the process of selection and analysis of visual references and the learning process. In this study the characteristics of learning theory are presenting as a way to describe how design knowledge is transferred from the visual references to the solution of design problems. This article presents the state of the art in relation to the studies that aims to characterize the process of analysis of visual references in the discipline of Design and evaluates the potential analogy between the process of analysis of visual references and the Learning Cycle of Kolb's Theory. Proposals are presenting for futures lines of research in this area of study with repercussions in the education of design, professional practice and the theory of the discipline. In addition, arguments are established to define the role of visual references in the learning of design knowledge and during the inspiration process of designers.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Luna, S. A., & Valdés , L. (2000). How do we learn from visual references in Design? Approach from Kolb’s Theory of Experiential Learning. A3manos, 4(6), 27–34. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/63
Curriculum synthesis

Sofía A. Luna, Universidad Autónoma de Nuevo León

Diseñadora Industrial egresada de la Facultad de Arquitectura de la Universidad Autónoma Nuevo León (UANL), y donde tuvo a su cargo la coordinación administrativa del Centro de Formación, Capacitación y Actualización Docente, así como la Coordinación de Intercambio Académico. Cuenta con una Maestría en Artes, con acentuación en Educación en el Arte, por la Facultad de Artes Visuales de la UANL. Maestra fundadora de la Licenciatura en Diseño Industrial del Centro de Estudios Superiores de Diseño de Monterrey (CEDIM). Con un Doctorado por el programa DADU, con líneas de investigación sobre educación y teoría en el diseño. Cuenta con publicaciones y ponencias a nivel nacional e internacional. Actualmente enfocada a la docencia e investigación académica dentro de la UANL. Candidato a Investigador Nacional (SNI). Actualmente dedicada a la docencia y la investigación en la UANL.

Laura Valdés , Instituto Superior de Diseño de la UH

Graduada de Diseño de Comunicación Visual con Título de Oro en el Instituto Superior de Diseño (ISDi) en 2012, donde impartió docencia de Diseño Básico y fundadora del Departamento de Desarrollo de Proyectos del ISDi. Mención Especial del Premio ONDi en el año 2012 en la categoría de estudiante. Primer Premio en el Concurso de Carteles ?Veinte Años de la Fundación Alejo Carpentier en el año 2013. Participación y publicación de artículo científico durante la Semana Académica y Cultura de la Facultad de Arquitectura de Nuevo León (2017). Actualmente cursa la Maestría en Ciencias con Orientación en Gestión e Innovación del Diseño adscrita a la Facultad de Arquitectura de la Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL), México; con el desarrollo de la tesis de investigación en el tema de los Referentes Visuales en el Proceso de Aprendizaje del Diseño.

References

ALEXANDER, C. (1964). Notes on the Synthesis of Form. Cambridge, MA: Harvard University Press.

CASAKIN, H., GOLDSCHMIDT, G. (1999). “Expertise

and the use of visual analogy: Implications for design educa- tion”. Design Studies 20: 153-175.

CASAKIN, H. (2004). “Visual analogy as a cognitive stra- tegy in the design process: Expert versus novice performance”. Journal of Design 4: 2.

CASAKIN, H. (2010). “Visual analogy, visual displays, and the nature of design problems: the effect of expertise”. Environ- mental Planning and Design: Design B. 37: 170-188.

CASAKIN, H., KREITLER, S. (2014). “El significado de los referentes en la enseñanza del diseño”. Actas de Diseño No. 16, Buenos Aires, Argentina.

CROSS, N. (1985). “Styles of learning, designing and compu- ting”. Design Studies Volume 6, Issue 3, (157-162)

DEFAZIO, J. (2008). Designing with precedent: A cross- disciplinary inquiry into the design process. Universidad de Indiana. UMI Microform, Estados Unidos.

DUBBERLY, H., EVENSON, S. Y ROBINSON, R.

(2008). The Analysis-Synthesis Bridge Model. Interactions Volume XV.2

EILOUTI, B. H. (2009). “Design knowledge recycling using precedentbased analysis and synthesis models”. Design Stu- dies 30: 340-368

GOLDSCHMIDT, G. (1998). “Creative architectural design: reference versus precedence”. Journal of Architectural and Planning Research 15(3): 258-270.

GOLDSCHMIDT, G. (2011). “Inspiring design ideas with texts”. Design Studies 32: 139-155.

GOLDSCHMIDT, G. (2014). “Linkography, unfolding the de- sign process”. Cambridge, Massachusetts. The MIT Press.

GONÇALVES, M. (2016) “Decoding designers’inspiration process”. (Tesis de grado). Universidad Técnica de Delft, Holanda.

GONÇALVES, M., CARDOSO, C. Y BADKE-SCHAUB,

P. (2016). “Inspiration choices that matter: the selection of external stimuli during ideation”. Des. Sci., vol. 2. DOI: 10.1017/dsj.2016.10

HERTZBERGER, H. (2005). Lessons for students in Architec- ture. 010 Publishers. Rotterdam. ISBN: 90-6450-562-4.

KOLB, D. (1984). Experiential Learning: Experience as the source of learning and development. Prentice Hall. New Jer- sey, Estados Unidos.

KOLB, D. Y KOLB, A. (2013). The Kolb Learning Style Inven- tory 4.0 A comprehensive guide to the theory, psychometrics, research on validity and educational applications. Experien- ce Based Learning Systems.

KOLB, D. Y PETERSON, K. (2017). How you learn is how you live: Using nine ways of learning to transform your life. Berrett Koehler.

LAWSON, B. (2004). “Schemata, Gambits and Prece- dent: Some Factors in Design Expertise”. Design Studies 25(5):443-457. DOI: 10.1016/j.destud.2004.05.001

LAXTON, M. (1969). Design education in practice. Atti- tudes in Design Education. K. Baynes. London, Lund Humphries.

MALAGA, R. A. (2000). “The effect of stimulus modes and associative distance in individual creativity support systems”. Decision Support Systems 29: 125-141.

MORAES, K. (2003). Use and Adaptation of Precedents in Architectural Design: Toward an Evolutionary Design Model. Delft: Delft University Press, Holanda.

OWEN, C. (1998).“Design research: Building the knowledge base”. Design Studies 19(1):9-20. DOI: 10.1016/S0142- 694X (97)00030-6

PASMAN, G. (2003). “Designing with Precedents”. Di- sertación doctoral. Delft University of Technology. DUP, Deft, Holanda.

SIMON, H. A. (1969). The sciences of the artificial. Cam- bridge, MA: MIT Press.