Multisensory design as a variable of editorial design

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Multisensory design as a variable of editorial design

Alianys Bejerano Bonilla

Abstract

In the design activity, both aspects related to the users and those related to the environment are involved. This implies that there must be interaction between different disciplines in the daily work of design professionals. The editorial design consists of laying out the content of the editorial page so that the information is more understandable and manages to capture attention properly. The objective of this paper is to demonstrate that multisensory design is a variable to consider when conceiving editorial design, specifically in the design of textbooks. It is necessary to have knowledge about the use of certain materials that transmit different sensory experiences, as well as the cognitive processes involved.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Bejerano Bonilla, A. (2024). Multisensory design as a variable of editorial design. A3manos, 11(21), 42–48. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/369

References

-González, E. C. (2015). Conceptuación y desarrollo del diseño sensorial desde la percepción táctil y háptica. (Tesis de doctorado). Universidad Politéc-nica de Valencia.

-Morales Valiente, C. & Hernández Pereira, G. (2018). Psicología General. Material de apoyo a la docencia. Instituto Superior de Diseño de la Uni-versidad de La Habana.

-Obando Ballesteros, L. S. (2020). Implementación de métodos multisensoriales para el desarrollo de lecto-escritura en usuarios con discapacidad inte-lectual y/o psicosocial. Estudio de caso. (Tesis de máster). Universidad Politécnica Salesiana.

-Organización de Naciones Unidas para la Educa-ción, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (1968). Actas de la conferencia general. Unesco.

-Pepe, E. G. (2015). Diseño tipográfico e identidad. Bold, 2, 56-66.

-Quispe Pérez, J. K. & Aronés Barreda, Z. Y. (2014). Guía para la estimulación e integración multisen-sorial de estudiantes con sordoceguera y multidis-capacidad. Sense.

-Reyes, L. G. (2016). El Diseño Editorial. Guía para la realización de libros y revistas. (Tesis de maes-tría). Universidad Complutense de Madrid.

-Salinas-Gutiérrez, I. (2019). How interactive digi-tal texts are designed: A critic to the current mod-el. Nova Scientia, 11(23), 371-407. Recuperado de https://doi.org/10.21640/ns.v11i23.1889

-Velásquez Gómez, J. (2014). Diseño de un espacio sensorial para niños con y sin discapacidad. (Tesis de máster). Universidad Eafit.