El Instituto Superior de Diseño y la enseñanza virtual

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El Instituto Superior de Diseño y la enseñanza virtual

Aricela Pérez Matos
Yiezenia Rosario Ferrer

Abstract

Teaching in design courses was conceived, from the beginning of these courses in Cuba, for a face-to-face model. With the development of information and communications technologies, the challenge arises of how to implement design courses with the support of these tools in the face-to-face modality, and their extension to blended and non-face-to-face or online modalities. The covid-19 pandemic and the declaration of the suspension of face-to-face classes in schools and universities as a social distancing measure, implied the accelerated adoption of virtual teaching-learning environments to continue with educational processes. In this sense, this work addresses the experience of using virtual teaching-learning environments in the training of designers in the distance modality from the views of students and teachers; as well as a comparative analysis of teaching satisfaction expressed through the results of surveys carried out with teachers and students.

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How to Cite
Pérez Matos, A., & Rosario Ferrer, Y. (2024). El Instituto Superior de Diseño y la enseñanza virtual. A3manos, 11(21), 3–10. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/359
Curriculum synthesis

Yiezenia Rosario Ferrer, Higher Institute of Design. University of Havana. Havana

Licenciada en Ciencia de la Computación por la Universidad de Oriente, Cuba y Doctora en Ciencias Técnicas. Fue profesora en la Universidad de Moa y actualmente se desempeña como profesora en el Instituto Superior de Diseño de la Universidad de La Habana, Cuba. Como docente, ha impartido asignaturas relacionadas con las matemáticas discretas y la lógica, la Inteligencia Artificial, la programación y desarrollo de software, la interacción humano-computador y la Evaluación de Impacto Ambiental. Ha desarrollado investigaciones en las líneas: Inteligencia Artificial aplicada, desarrollo de competencias investigativas, e-learning, aplicaciones de la informática en los procesos mineros, desarrollo de software y otras temáticas; en las cuales ha dirigido trabajos de diploma, tesis de maestría y doctorales, así como publicado artículos científicos.

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