Design as a key tool to achieve gender equality.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Design as a key tool to achieve gender equality.

Claudia Correa

Abstract

The article presents the achievements in the optional subject Gender Identity and Design, proposed to be taught in the Industrial Design career of the Higher Institute of Design (ISDi). The main objective of the article was framed in presenting the results in the search for design proposals for toys and games created by students, and focused on gender equality as a basis for achieving a peaceful, prosperous and sustainable world. For this matter, theoretical and empirical methods were used, as well as research techniques such as audiovisual projections to promote debates. The main results obtained highlight that the students appropriated knowledge about the subject of gender and gender identity, expressing it through novel and interesting design proposals regarding toys and games without gender stereotypes, which contributes to broadening their culture, and positions them as fundamental actors in the creative process and change of traditional ways of thinking. Likewise, the students managed to become aware of these issues and to raise awareness of the need to make toys and games more diverse, and at the same time more inclusive. All this reinforces their formation in values ​​such as cooperation, responsibility, respect and solidarity.


 

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Correa, C. (2019). Design as a key tool to achieve gender equality. A3manos, 6(10), 53–57. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/150
Curriculum synthesis

Claudia Correa, Ministerio de Educación Superior

Licenciada en Psicología (2013). Facultad de Psicología Universidad de La Habana. Título de Oro.  Master en trabajo Sociocultural (2018). Especialista en Relaciones Académicas Internacionales en el Ministerio de Educación Superior desde 2019 y Profesora de Psicología en el Instituto Superior de Diseño desde 2016. Imparte la asignatura optativa Identidad de Género y Diseño en la Carrera de Diseño Industrial. Ha cursado estudios de género y diversidad en la Universidad de Oslo, Noruega (2018). Ha trabajado la temática tanto desde el enfoque académico como artístico, este último a través de do exposiciones en Fábrica de Arte Cubano (2014 y 2015). Es Secretaria Científica del taller sobre género en el Congreso Universidad. Domina los idiomas español, inglés e italiano.

References

Costa, J. (2014). Diseño de Comunicación Visual: el nuevo paradigma. Expertia. 2 (4), 89-107.

González, G., González, M. & Bendicho, M. (2014). Extensión universitaria: el arte de promover cultura. En R. Alarcón (Presidencia), 9º Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2014. Curso llevado a cabo en el 9º Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2014, La Habana, Cuba.

World Health Organization. (2016). Gender, equity and human rights. Recuperado de http://www.who.int/gender-equity-rights/understanding/gender-definition/en/

Organización de las Naciones Unidas. ONUMujeres. (2013). Elementos esenciales de planificación para la eliminación contra la violencia de mujeres y niñas. Recuperado de http://www.endvawnow.org/uploads/modules/pdf/1372349315.pdf

Organización de las Naciones Unidas. (2015). Violencia homofóbica y transfóbica. Recuperado de https://www.unfe.org/system/unfe-22-UN_Fact_Sheets_-_Spanish_v1d.pdf