The design of pieces of visual communication with messages about GLBTI collectives. Your speeches.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

The design of pieces of visual communication with messages about GLBTI collectives. Your speeches.

Odalys Beceiro

Abstract

This article is presented as the result of an analysis of graphic pieces that show how graphic resources are handled when producing GLBTI messages, and how they are influenced in their representations by social communications, by various factors that determine the responses that originate from the activity of the Visual Communication design.


 


Part of a qualitative study of pieces designed to address these issues about, from and for GLBTI, using for such study techniques such as: observationcomparison, content analysis and literature review.


 


In the same one it is observed as the communications, values and social models condition the answers of design consciously or unconsciously, putting in doubt the true independent capacity and of self-management with social responsibility of the design for the social transformation.


 

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Beceiro, O. (2018). The design of pieces of visual communication with messages about GLBTI collectives. Your speeches. A3manos, 5(9), 79–90. Retrieved from https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/137
Curriculum synthesis

Odalys Beceiro, Universidad San Gregorio de Portoviejo

Formada profesionalmente en Diseño Informacional (ISDi, 1991), con estudios y proyectos profesionales realizados en áreas como: identidad, señalética, editorial, diseño postal y tecnologías de impresión, fundamentalmente, tiene más de treinta años de experiencia como docente en la formación de diseñadores gráficos en el Instituto Politécnico para el Diseño Industrial (IPDI), Instituto Superior de Diseño (ISDi), ambos en La Habana, Cuba y en la Universidad Particular San Gregorio de Portoviejo, Ecuador. Máster en Gestión e Innovación del Diseño (ISDi, 2011), cursa estudios de doctorado en Diseño en la Universidad de Palermo (UP) de Buenos Aires. Ha participado en conferencias, eventos, talleres, jornadas y congresos del área académica y profesional ofrecidos por personalidades y entidades reconocidas nacional e internacionalmente. Ha colaborado en la confección de planes de estudio y programas de pre y posgrado en el campo del Diseño Gráfico.

References

Arfuch, L., Cháves, N., y Ledesma, M. (1997). Diseño y Comunicación: Teorías y enfoques críticos. Buenos Aires: Paidós.

Costa, J. (1992). Imagen pública: una ingeniería social. Ar- gentina: Fundesco.

Costa, J. (2014). Diseño de comunicación visual: el nuevo paradigma. Expertia, 2(4), 89-107. Recuperado de http://ventanales.casagrande.edu.ec/dossier- de-guayaquil/diseno-de-comunicacion-visual-el- nuevo-paradigma/

De la Cuesta, M., y Valor, C. (2003). Responsabilidad social de la empresa. Concepto, medición y desarro- llo en España. Boletín económico de ICE, (2755). Recu- perado de https://www.academia.edu/2980074/ Responsabilidad_social_de_la_empresa._Concepto_ medici%C3%B3n_y_desarrollo_en_Espa%C3%B1a

Frascara, J. (2012). El diseño de comunicación. Buenos Ai- res: Infinito.

Gamonal-Arroyo, R. (2015). La capacidad discursiva del diseño gráfico/The discursive capacity of graphic design. Arte, individuo y sociedad, 27(1), 41-56. Arte, indi- viduo y sociedad, 27(1), 41-56. Recuperado de https:// search.proquest.com/openview/2bc4163fdae5f1385f1 0d8ca01c1ff96/1?pq-origsite=gscholar&cbl=85341

García, A. y Gallardo, M.A. (2014). Discurso, poder e instituciones. Voces y trazos de la cultura. Inventio. Re- cuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/ articulo/4733815.pdf

Iñiguez, L. (2003). Capítulo III. El análisis del discur- so en las ciencias sociales: variedades, tradiciones y práctica” en Análisis del discurso. Manual para las ciencias

sociales, Barcelona: Editorial UOC, 83-124. Recupera- do de http://pdfhumanidades.com/sites/default/ files/apuntes/Iniguez-el-analisis-del-discurso-en- las-ciencias-sociales-cap3.pdf

Karam, T. (2005). Una introducción al estudio del discurso y al análisis del discurso. Global Media Journal México, 2(3), 0. Recuperado de http://www.redalyc. org/comocitar.oa?id=68720305

Martín, C. y Díaz, M. (2004). Psicología social y vida co- tidiana. La Habana: Félix Varela.

Navia, C. (2007). El análisis del discurso de Foucault. Universidad de Durango. INED.

Van Dijk, T. (2002). El análisis crítico del discurso y el pensamiento social. Athenea Digital, (1). Recupera- do de https://www.raco.cat/index.php/Athenea/ article/view/34083